Doorgaan naar hoofdcontent

Ding 23 - Evaluatie

Natuurlijk, na elke activiteit een evaluatie. Wat heb je geleerd? Wat vond je ervan? Wat kon beter? Was het wat je ver-wachtte? Oké, daar gaan we: 23dingen in sneltreinvaart!

Deze cursus heeft bij mij vooral m'n blikveld geopend, m'n refe-rentiekaders wat 'moderner' gemaakt. Ik zie ineens overal digitale toepassingen verschij-nen, die er eerst niet waren (lees: die me nooit zijn opgevallen).

In ons bedrijf heeft het de collegiale banden zeker versterkt. Omdat het door iedereen werd beleefd, had je ook met iedereen iets om over te kletsen. Ik ben jaloers op de groep die in septem-ber nog gaat starten. Pas maar op, want ik kijk mee!

Wat me vooral verrast heeft, zijn al die widgets en websites waarop iedereen z'n steentje kan bijdragen. En dan denk ik aan alles wat we bij de Web2.0 shuffle hebben gezien. Nog meer heeft het me verbaast wat iedereen van zichzelf op het net achterlaat. Foto's, filmpjes, gegevens, geheimen, we zijn toch een behoorlijk exhibitionistisch zoogdier aan het worden.

Hoe het beter kan? Misschien iets compacter (want laten we eerlijk zijn, het waren eigenlijk niet echt 23 dingen), misschien aanvullen met nog een paar andere dingen om weer aan de 23 te komen (want ook dit was natuurlijk een selectie uit veel) en daarna verplicht stellen voor alle bibliotheekmedewerkers. Maar belangrijker nog, vooral gaan DOEN!

Omdat we vaak blijven hangen in 'we moeten nog eens goed nadenken over', heb ik vast een actieplan gemaakt om snel en simpel de leukste dingen met elkaar te doen. Komt 'ie...

Bloggen (mijn favoriet!)
Een makkelijke: ons eigen biebblog. Schrijf regelmatig een post over bibliotheekdingen. Aankondigingen en verslagen van activi-teiten, opvallende collectienieuwtjes, nieuwe diensten, nieuwe ontwikkelingen, anekdotes over klanten of medewerkers, wist je dat-jes, 074-nieuwtjes, gluren bij de buren, en veel ruimte voor mooie widgets, beeld en geluid en natuurlijk reacties van én op de klant. Maak het persoonlijk en toegankelijk, zodat mensen graag lezen wat 'mijn bibliotheek' nu weer 'voor mij' heeft geschreven.

Flickr en YouTube
Met name inzetten in dat biebblog. Jatten van anderen of zelf maken, van activiteiten of andere toepasselijke zaken. Maar wel van goede kwaliteit natuurlijk.

RSS
Mogelijk maken op alle diensten die we via de website of ons biebblog aanbieden, wat we eigenlijk al doen. Maak het de klant makkelijk en gebruik meerdere icoontjes, waarmee je een RSS direct aan je netvibes of andere verzamelsite toevoegt.

Del.icio.us
Welk team heeft er belang bij een gezamenlijke bladwijzersite? Maken!

Wiki
Telkens weer roepen de onderwijsspecialisten om een database, om alle beschrijvingen van groepsbezoeken of andere educatieve producten te verzamelen. Zodat je kunt zien wie wat doet en je van elkaar kunt leren en gebruiken. Een WikiMedia dus! Iedereen voegt zijn programma's toe (draaiboeken, kopieermaterialen, boeken-lijsten), gesorteerd op groep, domein, leeftijd, tijdsduur, wat je maar wilt. En dan kunnen we elke keer, als we een nieuw wiel willen gaan uitvinden, even kijken of dat niet al ergens anders draait. Hebben docenten ook iets op de plank liggen? Helemaal top, voeg maar toe. En een oproepplek voor 'wat ik nog heel erg mis' is er natuurlijk ook.

Online werkplek
Allemaal aan de Google Apps. In deze tijd van regionale, provin-ciale en landelijke netwerken zijn we gebaat bij een gezamenlijke werkplek. Eén document op één plek, makkelijk afspraken plannen, takenlijstjes bijhouden en discussies die door iedereen te volgen zijn. Altijd de laatste informatie dus. Niet bang zijn, gewoon doen.

Chatten
Ook weer in ons biebblog natuurlijk. Altijd iemand online tijdens openingstijden. Niet via een onduidelijke chatknop, maar een uitnodigend Meebo-schermpje prominent in beeld. En niet zo zakelijk en formeel openen met 'Hebt u een vraag?' of 'Kan ik u helpen?' Gewoon rammelen, dat doen ze aan de andere kant ook.

Podcast (een mooie tweede)
In ons biebblog plaatsen we ook een gesproken column. Een luisterboek wordt als feuilleton uitgezonden. Klanten kunnen hun zelfgemaakte en zelf voorgedragen gedichten en korte verhalen inzenden. Een opmerkelijk nieuwsstation dus, voor en door de klant.

Widgets
Veel en flitsend, op de website en dat biebblog. Maar niet teveel. Het moet wel leesbaar, overzichtelijk en functioneel blijven. Bedwing de technolust!

LibraryThing
Doen we leeskringen hier een plezier mee? Is onze collectie hieraan gekoppeld? Willen we een groep vormen of mensen stimuleren discussies aan te gaan? Ondanks het meest boek-achtige 2.0-ding, schut ik hier niet snel iets uit m'n mouw.
Gaan we nog eens over nadenken.

Sociale netwerken
Geef onze BiebHyves een kans. Nodig vrienden uit op plaatsnaam/ leeftijd/hobby... en vraag hen om hun vrienden uit te nodigen, vul de agenda, plaats regelmatig een poll, kopieer ons biebblog hierin of (her)schrijf een hyvesachtige als dat nodig is, plaats leuke foto's en filmpjes, start discussies via de berichten en vooral, laat dagelijks zien dat je er bent.

Catalogus
Onze nieuwe WoordWebCatalogus wordt een hit. Samen met My Discoveries, die we nog een beetje gaan verbeteren. Voor een deel is het wachten op landelijke ontwikkelingen om alle catalogi aan elkaar te koppelen en nog meer online diensten en het thuis-bezorgen mogelijk te maken. Maar ondertussen zitten wij niet stil. Wat maakt die catalogus uit Michigan zo bijzonder? Kies er 5 uit (browse catalogus, trefwoorden toekennen, spelen met cataloguskaartjes, recensies toevoegen, top 10's) en zorg dat wij dat ook krijgen.

Bibliotheek 2.0
Alle medewerkers worden lid van deze Ning en bij voorkeur ook van één groep die jouw vakkennis kan vergroten. Wees actief, deel je kennis, zoek naar informatie, maak vrienden, laat zien wat je doet.

Tot slot
Pas deze cursus een beetje aan (compacter, 23 of minder verschillen-de, algemene dingen) en neem hem op in je cursusaanbod voor de klant. Ga er ook mee naar docenten en mediathecarissen. Hun leerlingen weten dit allemaal al, nu zijn zij aan de beurt. Wees een 2.0-ambassadeur (en bereid jezelf ondertussen alvast voor op web 3.0).

Nou collega's, hebben jullie d'r zin in? Gooi je jaarwerkplan dan maar in de prullenbak en begin weer helemaal opnieuw. Ander referentiekader, zelfde speerpunten: 1) het versterken van de (digitale) ontmoetingsfunctie, 2) het uitbouwen van de virtuele bibliotheek, 3) het stimuleren van lezen (schrijven, podcasten, chatten, browsen, kijken en meedoen).

Appeltje-Eitje!

Reacties

  1. Leuk post! Als we nou eens uitgaan van de stelling: gooi je jaarwerkplan in de prullenbak. En ga alleen digitaal leven voor het onderwijs. Wat zou je dan voor ze kunnen betekenen? En ontdekken we dan niet een hele nieuwe waarde van ons werk? Wordt Astrid de nieuwe Edwin Mijnsbergen voor het Hengelose (maar liefst) Overijsselse onderwijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen digitaal? En die mooie taalvoorstellingen dan? En die groepsbezoeken? Kan ik dat de basisscholen aan doen? Laten we er een marktonderzoek tegenaan gooien ;-)

    Maar het gedachtenexperiment is aardig. Onze nieuwe waarde? Digitale draken vangen en beheersen, zoiets. Ridder Edwina, altijd paraat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie post.
    Helder uitgewerkt ook.

    Het is maar goed dat onze eigen Overijsselse digitale bibliotheek guru meeleest. :)

    Weet je wat ik het mooie van Edwin vind. Dat hij is gaan doen zonder het idee te hebben dat hij de nieuwe Edwin van Mijnsbergen werd. ;)

    Voor mij is de aanvulling dan ook: Doe dat waar je goed in bent en als dat een klein gedeelte Der Dingen is, is dat al prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi! Het was werkelijk een genoegen om jouw scribbles elke keer te lezen en er over na te denken. En nu inderdaad over tot verdere actie! Want starten met een blog is één ding; de vaart er in houden is wat anders.. (zie het IS blog). We gaan er voor zorgen dat 't tussen de oren gaat zitten (en zitten daar niet ook de hersens (M/V) ergens?).
    En tenslotte: wil je bij de volgende groep niet een paar mensen begeleiden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die vaart, daar zorg ik wel voor.
    Die hersens, die zijn bij mij even uitgepopt (zie 17 juni).
    Dat begeleiden, dat staat niet op m'n jaarwerkplan...

    Wat schuift het?!
    Vraag anders maar aan m'n chef of je me mag lenen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Gedeelde smart

We hebben een klein feestje en nemen de kinderen mee uit eten. Om het avontuur nog groter te maken proberen we een onbekend doch aanbevolen restaurant. Een menukaart? Nee, die hebben we niet. Even de QR code scannen voor alle gerechten. Papier is zó ouderwets... Of we het concept kennen. Concept? Nou nee. Het heet 'shared dining'. De gerechten zijn iets kleiner en de bedoeling is dat je alles wat je bestelt op tafel zet en het gezellig met elkaar deelt. Oké... even schakelen... allemaal iets anders bestellen dus. En de friet, dat moet ook apart besteld worden? Ja dus. Nou, een avontuur is het wel, dat moet gezegd. Vooral als alles wordt geserveerd. Want iedereen krijgt namelijk toch gewoon z'n eigen gerecht. Ziet er goed uit hoor, maar waar zijn de lege borden om het te 'sharen'. Hoe hadden ze dit nou precies bedacht? Het avontuur wordt nog groter als de ober mijn noodles voor me zet met de opmerking: "kan een beetje pittig zijn, maar u gaat niet dood hoor.&quo