Doorgaan naar hoofdcontent

23onderwijsdingen over de finish


Begin april zijn we gestart. Gister heeft onze eerste groep 23onderwijsdingers de cursus afgesloten. Met taart natuurlijk, waarvoor dank Peter!

Het was een kleine, maar strakke groep, die als eerste met deze nieuwe cursus aan de slag ging. Negen cursisten, vier coaches, elke week 2 dingen online. Het resultaat? Twee 'afvalligen', twee nakomers, vijf gecertificeerde 'ambassadeurs'. Een mooie prestatie, want net als in bibliotheekland hebben docenten en mediathecarissen het drukdrukdruk. Dat de meesten zich er toch vol in hebben gestort, alle achtergrondinformatie en ontdekoefeningen hebben bestudeerd en er leuke posts over hebben geschreven, is dan ook een compliment waard.

Bij de evaluatie waren de cursisten het snel eens over de toppers en floppers van alle dingen. Screencast was de grote favoriet. Een perfect middel om instructies binnen het onderwijs te visualiseren. Direct gevolgd door Podcast en Vodcast. Het sluit goed aan bij de huidige beeld/geluid cultuur en je kunt het oproepen wanneer je wilt. De grote winnaars voor eigen gebruik waren RSS, Delicious en LibraryThing.

Twitter moest het helaas ontgelden. Niet interessant. Wat mij nog het meest verbaasde is dat scholieren kennelijk ook niks hebben met Twitter. Navraag leverde vaak gefronsde wenkbrauwen op. U bedoelt? Hoe hoog ligt die gemiddelde leeftijd op twitter.com eigenlijk...

Ook de wiki was niet populair. Dan is een online document toch veel makkelijker? En binnen de ELO heb je ook allerlei wiki-achtige toepassingen, dus wat is de meerwaarde? Die grootste meerwaarde komt om de hoek kijken als je bijvoorbeeld internationale leerlingen wilt toevoegen aan een project. Zodra je gaat samenwerken met scholen buiten je eigen ELO kan een wiki dus best handig zijn.

De vraag of deze vorm voor docenten geschikt is, leverde een leuke discussie op. Het vergt wel heel veel discipline, één ding per week is eigenlijk al heel veel, je hebt te weinig tijd om je er echt in te verdiepen, zonder extra taakuren? oei. Docenten willen gelijk een vertaalslag kunnen maken, zien dat het ze iets oplevert. Met vrijblijvendheid ga je dat niet redden. Maar de noodzaak van deze kennis wordt wel gezien. Zelfs jonge docenten, die nu het voortgezet onderwijs instromen, weten vaak te weinig van ICT. Als je niet oppast, mis je de boot en doe je straks echt niet meer mee. We hebben dus wel een goed instrument in handen, maar he zetten we dat weg. Een mooie uitdaging!

Hendrikx Van der Spek publiceert toevallig een interessant artikel over e-learning en cyberspijbelen. Hoe voorkom je online drop-outs?
  • zorg voor een cursusruimte (omgeving en omstandigheden faciliteren)
  • maak thuiswerken mogelijk (minder afleiding)
  • maak het sociaal (interactie, discussielunch etc.)
  • belonen belonen belonen
  • geef als manager het motiverende voorbeeld en doe mee!
Niet terug naar de collegebanken dus, maar goed faciliteren. Hendrikx heeft nog een tip: Blended learning. Een mooie mix van klassikaal en digitaal onderwijs. Daar moesten we maar eens in duiken.

Voor de liefhebbers hier de highlights op een rij. In SlideShare, mijn ding 24. Dank voor jullie inzet en veel succes met het laten bezinken én blijven gebruiken van alle nieuwe kennis!

Reacties

  1. Mooie post Astrid.
    Maar niet om heel erg vrolijk van te worden vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, dat plaatje had ik ook als finishplaatje van de 23dingen.
    Dat scholieren niks met twitter hebben snap ik wel. Je kunt toch sms-en? En als je meer te vertellen hebt bellen en 's avonds op MSN (het dat nog zo?), Hyves of de rest? Voor kinderen voegt twitter niks toe volgens mij. (Voor mij ook niet veel trouwens, maar dat zal wel niet komen doordat ik 'jong van hart' ben, want ik sms of bel ook zelden).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het=heet (ja, dat is het zeker, maar ik bedoel dat er heet moet stáán waar nu het staat)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jouke: waar word je eigenlijk wel vrolijk van, ouwe twittermopperjongen ;-)

    @Schrijver: Waarschijnlijk is dat de inderdaad oorzaak. Ik zie twitter ook als een soort vertraagde sms of mail. Maar wel weer handig om je ervaringen te delen als je een dagje uit bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PS: voor de snelle lezers, ik heb nog een mooie link toegevoegd over Blended learning. Misschien ligt daarin de oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met de succesvolle afronding!

    Agenten en docenten lijken wel eenzelfde slag mens zoals je het beschrijft! ;-)

    Leuk dat artikel, ga het lezen!
    Ik ga er bij mij toch meer klassikaal in stoppen dan er nu in zit.

    Ga je 23 dingen nog terugschroeven naar minder? Daar zit ik ook over te dubben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Astrid
    Ik denk dat pubers liever achteraf een verhaal vertellen over hun dagje uit. Doe ik zelf ook liever trouwens (altijd 16 gebleven...).
    @ Jouke
    Gewoon blijven mopperen hoor. Er is vaak genoeg aanleiding toe, dat ben ik helemaal met je eens. En mopperen maakt dan misschien niet vrolijk, maar stemt soms best tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Natalie: Bedankt! Ik denk dat we met een ietwat aangepaste vorm meer bereiken dan met het terugschroeven van het aantal dingen. Er zwerven al wel korte versies op het net, maar ik vind dat toch wat mager.

    @Schrijver: Mulisch had het ook altijd over de 'eeuwige leeftijd' van ieder mens. Hij was zelf blijven hangen op 17 jaar. Jouke is volgens mij nog wel iets jonger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. sorry... mulisch HEEFT het altijd over zijn eeuwige leeftijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldige post Astrid! Dank je wel ook voor deze online evaluatie.
    Die natuurlijk vanzelf gevolgd wordt door een IRL evaluatie in de komende weken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @essen: we hebben een date, helemaal in hengelo ;-) fijne zomer

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi werk, ik hoop dat het vuurtje zal blijven branden, ook in de onderwijshoek.

    Wat betreft jongeren en twitter ben ik het eens met schrijver, dat is vooral te wijten aan de positie van MSN. Weinig reden om te switchen. Dat zegt ook iets over de leeftijd van twitteraars en bloggers inderdaad...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank Edwin, we gooien gauw weer wat hout op het vuur na de zomer. Die kracht van MSN gaat inderdaad aan mij voorbij, ik realiseer me niet hoe groot die is. Generatiekloof ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat MSN betreft wil ik de discussie nog wel eens aangaan. Ik denk namelijk dat door alle mobiele toepassingen en ook de prijsdalingen van mobiel internet er een verschuiving gaat ontstaan van MSN naar een andere service die mobiel snel en eenvoudig kan. Ehm.. Twitter? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. we zullen zien, essen, we zullen zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Gedeelde smart

We hebben een klein feestje en nemen de kinderen mee uit eten. Om het avontuur nog groter te maken proberen we een onbekend doch aanbevolen restaurant. Een menukaart? Nee, die hebben we niet. Even de QR code scannen voor alle gerechten. Papier is zó ouderwets... Of we het concept kennen. Concept? Nou nee. Het heet 'shared dining'. De gerechten zijn iets kleiner en de bedoeling is dat je alles wat je bestelt op tafel zet en het gezellig met elkaar deelt. Oké... even schakelen... allemaal iets anders bestellen dus. En de friet, dat moet ook apart besteld worden? Ja dus. Nou, een avontuur is het wel, dat moet gezegd. Vooral als alles wordt geserveerd. Want iedereen krijgt namelijk toch gewoon z'n eigen gerecht. Ziet er goed uit hoor, maar waar zijn de lege borden om het te 'sharen'. Hoe hadden ze dit nou precies bedacht? Het avontuur wordt nog groter als de ober mijn noodles voor me zet met de opmerking: "kan een beetje pittig zijn, maar u gaat niet dood hoor.&quo