Doorgaan naar hoofdcontent

Jongeren twitteren niet en meer mediawijsheid


Gister verscheen een leuk artikel op Frankwatching. Over hoe een rapportje van een Engelse 15-jarige jongen bijna wereldnieuws werd. Vanwege de opzienbarende conclusies:

Zijn vrienden kopen geen kranten, ze lezen hoogstens af en toe een gratis krant, ze kijken maar weinig tv, behalve als er voetbal is, dan kijken ze opeens wel. Facebook is heel populair, voor films en muziek wordt ook niet betaald, reclames zijn irritant en niemand twittert. Twitteren is te duur.

Pardon?

Oké, het artikel gaat dus verder over wat er gebeurt als een analist non-nieuws promoveert tot iets vermeend opzienbarends en als journalisten gaan schrijven over onderwerpen waar ze van weg moeten blijven.

Mediawijsheid in het kwadraat.

Reacties

  1. Ik geef toe ik twitter niet, maar hoezo te duur? Moet je voor Twitter dan betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, twitter is gratis. Ook zoiets. Maar als je via je mobiel twittert, wat wel veel gebeurt, dan kost het natuurlijk wel wat. Dan is een smsje waarschijnlijk goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat krijg je als journalisten de deur niet meer uitkomen. Het proberen waard overigens om een fakebericht te tweeten dat een sneeuwbaleffect veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige vreselijke foto! Waar heb je die gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @eazy: zo is het. Ik wacht met spanning op je faketweet, je verzint vast wel wat!

    @schrijver: de foto heb ik slecht gejat uit het oorspronkelijke artikel. Klik maar op de link.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bedoel je met 'slecht gejat'? Dat je het niet vermeldde? Maar wie doorklikt ziet het toch? Ik was nog niet aan doorklikken toegekomen. Ik Moet zeggen dat ik het stukje (op Frankwatching) niet helemaal begrijp, maar de foto maakt alles goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @schrijver: Het gaat er vooral over dat sommige 'professionals' zomaar iets verwerken tot nieuws, zonder zich af te vragen of het ook werkelijk nieuws, laat staan waar, is. Fijn dat de foto je bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Gedeelde smart

We hebben een klein feestje en nemen de kinderen mee uit eten. Om het avontuur nog groter te maken proberen we een onbekend doch aanbevolen restaurant. Een menukaart? Nee, die hebben we niet. Even de QR code scannen voor alle gerechten. Papier is zó ouderwets... Of we het concept kennen. Concept? Nou nee. Het heet 'shared dining'. De gerechten zijn iets kleiner en de bedoeling is dat je alles wat je bestelt op tafel zet en het gezellig met elkaar deelt. Oké... even schakelen... allemaal iets anders bestellen dus. En de friet, dat moet ook apart besteld worden? Ja dus. Nou, een avontuur is het wel, dat moet gezegd. Vooral als alles wordt geserveerd. Want iedereen krijgt namelijk toch gewoon z'n eigen gerecht. Ziet er goed uit hoor, maar waar zijn de lege borden om het te 'sharen'. Hoe hadden ze dit nou precies bedacht? Het avontuur wordt nog groter als de ober mijn noodles voor me zet met de opmerking: "kan een beetje pittig zijn, maar u gaat niet dood hoor.&quo