Doorgaan naar hoofdcontent

De wát factor?

Ik heb me nu toch een gek boek cadeau gekregen... Geen nood Henny, ik ga het echt helemaal lezen, je verhaal erover was aanstekelijk enthousiast. Maar eerlijk is eerlijk, op basis van het bijbehorende filmpje zou ik het nooit gekocht hebben.



De Whuffie Factor dus!
Ofwel: de kracht van onlinecommunities voor persoonlijk en zakelijk succes. Onzichtbaar krediet, sociaal kapitaal. Je kunt het niet eten, niet voelen en je kunt het ook niet aan iemand zien. Je kunt het wel via anderen horen en erover lezen.

Dat zit zo. Bij traditionele marketing stop je ergens geld in en hoop je dat er klanten op je af komen. In de social-media marketing geef je jouw kennis of product weg en bouw je hier krediet mee op. Onzichtbaar krediet. Door goed te doen voor anderen, zonder er direct iets voor terug te verwachten. Sociaal kapitaal. Whuffie. Zonder whuffie verlies je je connecties en zal elke aanbeveling die je doet worden gezien als spam, vergezeld van negatieve reacties en een verlies van sociaal kapitaal. Dit boek gaat over het vergroten van dat kapitaal, over strategieën en tactieken om via onlinecommunities succesvol te worden.

Tara 'MissRogue' Hunt (o.a. te volgen op haar blog HorsePigCow) is zo open als iemand online maar kan zijn. Ik ga niet alle linkjes  plaatsen van waar deze Miss te vinden is, maar geloof me, ze zit overal. Ze heeft 15 jaar besteed aan zowel het deelnemen als het bouwen van onlinecommunities en brengt haar onconventionele visie op marketing al ruim 10 jaar in de praktijk. Da's best lang, voor zoiets jongs als web2.0.

Ergens halverwege haar boek ontdek ik een lijstje (há lekker, lijstjes) met 11 manieren om bijzonder te zijn, om je klant een fantastische ervaring te bezorgen. Dus ik denk gelijk aan de bibliotheken. Zouden wij hier iets mee kunnen?
  • Het zit 'em in de details
  • Overtref de verwachtingen
  • Speel in op emoties
  • Maak je product speels
  • Maak iets modieus' van iets doodgewoons
  • Zorg voor flow
  • Laat mensen personaliseren
  • Wees experimenteel
  • Maak het eenvoudig
  • Maak van geluk je zakelijk model
  • Wees een sociaal katalysator

Oké, ik weet het goed gemaakt.
Ik ga dit een beetje bestuderen en kijken of ik nog ergens iets echt waardevols kan vinden. Dat neem ik mee in m'n koffertje naar onze volgende bijeenkomst van die leuke, speelse, experimentele, eenvoudige, gelukkige Alles-is-liefde-crew. Want volgens mij zit hier wel wat voeding in voor een nieuwe impuls aan onze missie.

Deal?

Reacties

Populaire scribble

Kies: een gedicht

Bart Moeyaert was van januari 2006 t/m januari 2008 stadsdichter van Antwerpen. Alles wat hij in deze functie schreef - en meer - is gebundeld in Gedichten voor gelukkige mensen . Achterin staat vermeld voor welke gelegenheid elk gedicht is geschreven en hoe het onder de inwoners werd verspreid, variërend van duizenden emails en boekenleggers via de achterkant van theaterkaartjes tot één lange zin in de nieuwe stationshal. Naast deze bundel zijn de gedichten ook te beluisteren op de stadsdichterpodcast . Geweldig, want als er iemand is die het luisteren waard is, dan is dat Moeyaert wel! En zo'n podcast, dat lijkt me ook wel wat voor de stadsdichter van Hengelo , nietwaar? Daarom hierbij m'n favoriet uit deze bundel in beeld & geluid. Omdat deze zo mooi mijn persoonlijke vakantieoverpeinzing verwoordt. Stadsdichterpodcast: Kies Kies Bestaan kan iedereen. Er zijn vraagt moed. En wat de dichter doet is pleiten voor het een. Hij wil zijn leven niet door we