Doorgaan naar hoofdcontent

Vergroot uw Whuffie - 1


Ik ben dus een best wel gek boek aan het lezen. Over een best wel gek fenomeen: de whuffie factor. En bij dat woord zie ik gelijk die gekke pluizenbollen voor me, die je door de geanimeerde prenten van Levende Boeken leiden. Nu blijkt dat die pluizenbollen  fuffels heten, ga ik maar geen moeite meer doen om dat beeld bij te stellen. Het moet kennelijk zo zijn.

Whuffie gaat dus over sociaal kapitaal.Whuffie is wat je als betaalmiddel overhoudt aan je reputatie. Je kunt het verdienen of verliezen door je positieve of negatieve acties, door je bijdragen aan de gemeenschap en door wat mensen van je denken. Je kunt je whuffie afmeten aan je interactie met gemeenschappen en individuen. Uiteindelijk is whuffie de som van je reputatie, je invloed, je verbindend en overbruggend kapitaal, je huidige en je potentiële toegang tot ideeën, talent en middelen, je opgespaarde gunsten en kwaliteiten. Kleine bedrijven, non-profitorganisaties, muzikanten, sprekers en zelfs auteurs gebruiken sociale netwerken om whuffie op te bouwen en hun bedrijven te laten groeien.

En wat doen de bibliotheken? Hoe staat het met onze whuffie factor? Dat is wat ik telkens denk bij het lezen van alle voorbeelden die Tara Hunt in haar boek beschrijft. Want wij zijn toch bij uitstek een branche die het - misschien wel juist nu? - moet hebben van zoiets als whuffie. En die in staat zou moeten zijn om als 'sociale gemeenschapsbranche' zoiets als sociaal kapitaal op te bouwen. Maar ja, hoe gaan we dat aanpakken.

Wat me op het idee brengt om dat eens op z'n whuffies aan te pakken: samen, met mijn online gemeenschap, met u dus! Tara Hunt noemt de vijf belangrijkste principes waar zogenaamde gemeenschapsmarketing aan moet voldoen. Een marketingstrategie die zeker je whuffie zal vergroten.

  • Draai de megafoon om: stop met praten en ga eens luisteren.
  • Word onderdeel van de gemeenschap die je bedient: onderzoek wie je nu eigenlijk bedient, dat is namelijk niet 'iedereen', ga dan je kantoor uit en zoek die gemeenschap op.
  • Zorg dat je opvalt en creëer een fantastische ervaring voor je klanten.
  • Laat de chaos toe. Plan niet teveel. Leer in te spelen op situaties en zorg ervoor dat je de alledaagse magie erkent.
  • Stel vast wat je hogere doel is. Sociaal kapitaal stijgt alleen in waarde wanneer je het weggeeft. Dus zoek uit hoe je aan de gemeenschap kunt teruggeven en doe dat dan... en vaak.

Interessant? Mooi!

Volgens mij doen we dit hier en daar al wel een beetje, maar het kan vast meer en beter. Ik zal de komende tijd die strategie van Tara in een paar posts samenvatten en stil staan bij hoe ik denk dat we er als bibliotheken voorstaan. Wat u natuurlijk de kans geeft om met mij mee te denken. Misschien komen we samen wel tot hele mooie ideeën. Misschien is dat wel het begin van iets wat nog een hele mooie whuffie kan worden. En die fuffel bewaar ik dan wel gewoon voor de betere knuffelmomenten.

Leuk? Mooi!

Reacties

  1. Mooi woord, gemeenschapsmarketing. Was 'webcare' alweer een beetje zat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bent het niet zo eens met het gedoe rond sociaal kapitaal. Maar de film in de marge Mar Adentro, net gezien, evenaart bijna As it is in haven. Heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het boek ken ik niet, maar ik heb er wel wat dingetjes over gelezen. Ik herken er ook wel zaken in uit andere boeken (naked conversations, wikinomics, etc).

    Het zijn vaak de beschrijvingen die het concept abstracter/minder grijpbaar maken, maar wat mij betreft zit hier heel veel in. Mensen worden wel eens verguisd als ze veel geven en luisteren maar als de nog maar de helft ervan in een later stadium beloond wordt heb je al heel wat.

    Het enige lastige vind ik dat je dit niet goed kunt plannen of inkaderen. Het is niet iets wat je jezelf zomaar kunt aanleren na, zeg, 20 jaar anders gedaan en gewerkt te hebben.

    Toch, als je er de ruimte voor krijgt en neemt, kun je een heel eind komen volgens mij. Het kost tijd en energie, maar als je er ook lol in hebt merk je dat niet eens.

    Een mooie om erin te houden hoe dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @natalie: Webcare is zelfs nieuw voor mij. Beetje tijdgebonden inderdaad, over een jaar is whuffie ook weer achterhaald ;-)

    @Reinoud: Toch kun je, misschien wel juist als ZZPer, niet zonder een wat whuffie. Wie weet kunnen de vervolgposts je nog overtuigen.
    Twee heel verschillende films, maar wel twee pareltjes. Dat is zeker!

    @Edwin: Volgens mij zit het juist in die omslag van denken/doen. Je moet je er bewust van zijn dat je niet meer alleen wordt beoordeeld op je flyers en website en andere brochures. En dat met web2.0 heel veel dingen (boodschappen) niet meer goed te reguleren zijn, of tegen te houden. Dus hoe ga je daarmee om, zonder de hakken in het zand te zetten. Hoe maak je juist gebruik van die open middelen, van die kans om met veel mensen/klanten in contact te komen.


    Ja, dat vraagt een omslag, en die zullen we toch moeten maken. Want het wordt nooit meer zoals vroeger...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Gedeelde smart

We hebben een klein feestje en nemen de kinderen mee uit eten. Om het avontuur nog groter te maken proberen we een onbekend doch aanbevolen restaurant. Een menukaart? Nee, die hebben we niet. Even de QR code scannen voor alle gerechten. Papier is zó ouderwets... Of we het concept kennen. Concept? Nou nee. Het heet 'shared dining'. De gerechten zijn iets kleiner en de bedoeling is dat je alles wat je bestelt op tafel zet en het gezellig met elkaar deelt. Oké... even schakelen... allemaal iets anders bestellen dus. En de friet, dat moet ook apart besteld worden? Ja dus. Nou, een avontuur is het wel, dat moet gezegd. Vooral als alles wordt geserveerd. Want iedereen krijgt namelijk toch gewoon z'n eigen gerecht. Ziet er goed uit hoor, maar waar zijn de lege borden om het te 'sharen'. Hoe hadden ze dit nou precies bedacht? Het avontuur wordt nog groter als de ober mijn noodles voor me zet met de opmerking: "kan een beetje pittig zijn, maar u gaat niet dood hoor.&quo