Doorgaan naar hoofdcontent

Internet bevordert schrijfvaardigheid

Ik blogde al eens over een onderzoek waaruit blijkt dat kinderen, die veel sms-afkortingen gebruiken, een betere leesvaardigheid ontwikkelen. Deze week blogde NRCnext over een hoogleraar, die aantoont dat internet goed is voor je schrijfvaardigheid. Zij noemt drie redenen waarom bloggen, twitteren, sms-en en chatten het schrijven bevordert.
  • Mensen schrijven voor de lol. En iedereen mag meedoen, want je wordt op fora en blogs niet afgerekend op je schrijffouten.
  • Schrijven op het web vereist retorische vaardigheden, want je (wisselende) publiek moet geprikkeld worden.
  • Het nodigt uit tot creativiteit, denk aan twitterhaiku's, 160's, korte-verhalen-wedstrijden of schrijfblogs.

Klinkt logisch. Maar de spelling dan? Die bleek niet slechter dan 20 jaar geleden. Sommigen vinden het zelfs heerlijk dat 'op internet het medium van schrift eindelijk uit de klauwen van de schoolmeesters bevrijd wordt. De samenleving laat spelling daar spontaan los.'

Ben ik beter gaan schrijven door het bloggen? Ja, toch wel. Ik heb meer snelheid en gevoel ontwikkeld voor wat ik wel en niet lekker vind lezen en schrijven. Wat ook van pas komt bij de zakelijke stukken die ik moet opleveren. En ik ben kritischer geworden, naar mezelf en naar anderen. Vooral teksten die heel veel woorden nodig hebben om uiteindelijk niks te zeggen, daar prik ik nu zo doorheen. Iemand zei eens: hoe langer je nodig hebt om iets uit te leggen, hoe onzekerder je er over bent. Helemaal waar. Als ik nu aan de derde alinea van een argumentatie begin, gaan er alarmbellen rinkelen. Wie probeer ik voor de gek te houden...

Maar die schrijfontwikkeling komt bij mij door het bloggen, door het schrijven van teksten met een kop en een staart, met volzinnen en interpunctie. Teksten die ik 3-4-5 keer overlees en verbeter voordat ik ze 'publiceer'. En waar dan soms toch - oh vloek - een spelfout in blijft hangen. Die ontwikkeling heeft niks te maken met wat ik twitter, sms of chat. Daar overheersen de snelheid, de afkortingen, het indikken, de smiley's en vooral het geworstel met tiptoetsen, pointers en spoorwissels.

Ik wil best geloven dat we niet slechter zijn gaan spellen, maar dat we alle bagger die er altijd al was nu gewoon veel meer zien omdat iedereen overal z'n zegje op het web kan rammelen. Dus ik stel voor dat we een volgende keer al die verschillende schrijfprogramma's op internet lekker uit elkaar trekken. En dan onderzoeken we ook even of de gebruikers van Facebook zich qua lezen en schrijven beter ontwikkelen dan de gebruikers van Hyves. Genoeg te vergelijken, zou ik zeggen ...eh... schrijven.

Liefhebbers van leuke schrijfsels en forumgedoe raad ik de reacties bij de blogpost van NRCnext aan. Taal en taalfouten maken wat los in de mens.

Reacties

Populaire scribble

De laatste

Gister was de laatste schooldag van vier rijke studiejaren. We keken er allemaal met dubbele  gevoelens naar uit. Eindelijk klaar, eindelijk weer vrij, maar ook nooit meer die fijne, voedende zaterdagen samen. Vier jaar geleden begonnen we in hetzelfde domein, met een volle klas, aan een onbekende reis. Nu sluiten we met tien Vrienden-voor-het-leven deze reis (bijna) af. Ik heb me ingesteld op een dag met nog één keer alle vertrouwde rituelen. Zoals verwacht loopt alles anders... Mijn overstapkoffie loop ik mis door een vertraagde binnenkomst. Het wordt een sprintje in plaats van een cappuccino. De lunch wordt ingekort, dus ons rondje door de volkstuintjes ook. We zullen nooit helemaal zeker weten of meneer Beeld er nog altijd staat. Het programma wordt bijgesteld, want er is te weinig tijd voor alle parels en verhalen die nog willen stralen. En het zal aan mij liggen, maar zelfs de thee en koekjes smaken anders.  Gelukkig is er ook heel veel wel. Aandacht voor de actualite...