Doorgaan naar hoofdcontent

De moeite van het kunnen waard


Veel te laat ontdekte ik de Hokjesman. Prachtige portretten van bevolkingsgroepen in onze samenleving, waar programmamakers Michael Schaap en Jurjen Blick dit jaar helaas net niet de Nipkowschijf mee wonnen. Met terugwerkende kracht bekijk ik alle drie de seizoenen, en daarna in de herhaling want ze blijven leuk. Zeker die over de professoren. Een kijkje in het Leidse universiteitsleven, van zowel studenten als wetenschappers. Of 'geleerden', zoals sommigen liever zeggen. Ik smul als ik een typische kluizenaarsprofessor hoor praten over de wetenschap als 'een oneindige ruimte van schoonheid en waarheid' en 'een keten van ervaring die doorwrocht is door reflectie'. Kom daar maar eens op!

Maar ik ben in shock na een interview met  de emeritus professor Hendrik Lenstra. Die zich het liefst 'wiskundige' noemt, wat immers het beste zegt wat hij bezit: de kennis van wat wis is. Kennelijk voelt Michael Schaap ook aan dat hij een spannend gebied betreedt met deze meneer, die hij vervolgens een even spannende vraag voorlegt:

"Bestaat er ergens bij jullie als bèta's het idee wij zijn knapper dan de rest, knapper dan de gamma's in ieder geval".
"Nou", begint emeritus professor Hendrik voorzichtig, die er beleefdheidshalve natuurlijk liever niet teveel over praat, "gamma's tellen eigenlijk niet mee, neenee".
"Die tellen niet eens mee!", probeert Michael nog. "Dan hebben we het over sociologie, politicologie, antropologie..."
Waarop meneer Hendrik afsluit met de legendarische woorden: "Ik heb altijd het gevoel dat het respect voor een collega geleerde bij mij voor een groot deel bepaald wordt door het gevoel 'kan hij iets wat ik de moeite van het kunnen waard vind'. Dat heb ik met een heleboel alpha's, maar dat heb ik met gamma's zelden."

M'n onderkaak blijft de tweede helft van het programma als verlamd op m'n knieën liggen. De emeritus flapdrol.

Reacties

Populaire scribble

De bibliotheek in de LEA

In korte tijd regende het primeurs in huize Scribbles. En dat allemaal vanwege de vijfde landelijke conferentie Lokale Educatieve Agenda. De wat? De LEA , u weet wel: dat instrument om het lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven na de wetswijzigingen in het onderwijs(achterstanden)beleid in 2006. Het een instrument voor gemeenten, schoolbesturen en overige partners om in ‘nieuwe verhoudingen’ (meer gelijkwaardige verhoudingen) tot gezamenlijke afspraken te komen over het onderwijs- en jeugdbeleid. Dat dus. Die LEA waar wij als bibliotheek zo'n spin-in-het-web-functie kunnen hebben, maar die we maar moeilijk voor het voetlicht krijgen. Net zoals we het soms zo moeilijk vinden om aan te tonen dat het ertoe doet dat we er zijn en dat we ons ook op het onderwijs richten. Onze partners van Kunst van Lezen zouden op die conferentie met een stand vertegenwoordigd zijn. En er was de mogelijkheid iets te vertellen tijdens een deelsessie. Doen? Ja, natuurlijk! Maar dan wel ove...