Doorgaan naar hoofdcontent

De moeite van het kunnen waard


Veel te laat ontdekte ik de Hokjesman. Prachtige portretten van bevolkingsgroepen in onze samenleving, waar programmamakers Michael Schaap en Jurjen Blick dit jaar helaas net niet de Nipkowschijf mee wonnen. Met terugwerkende kracht bekijk ik alle drie de seizoenen, en daarna in de herhaling want ze blijven leuk. Zeker die over de professoren. Een kijkje in het Leidse universiteitsleven, van zowel studenten als wetenschappers. Of 'geleerden', zoals sommigen liever zeggen. Ik smul als ik een typische kluizenaarsprofessor hoor praten over de wetenschap als 'een oneindige ruimte van schoonheid en waarheid' en 'een keten van ervaring die doorwrocht is door reflectie'. Kom daar maar eens op!

Maar ik ben in shock na een interview met  de emeritus professor Hendrik Lenstra. Die zich het liefst 'wiskundige' noemt, wat immers het beste zegt wat hij bezit: de kennis van wat wis is. Kennelijk voelt Michael Schaap ook aan dat hij een spannend gebied betreedt met deze meneer, die hij vervolgens een even spannende vraag voorlegt:

"Bestaat er ergens bij jullie als bèta's het idee wij zijn knapper dan de rest, knapper dan de gamma's in ieder geval".
"Nou", begint emeritus professor Hendrik voorzichtig, die er beleefdheidshalve natuurlijk liever niet teveel over praat, "gamma's tellen eigenlijk niet mee, neenee".
"Die tellen niet eens mee!", probeert Michael nog. "Dan hebben we het over sociologie, politicologie, antropologie..."
Waarop meneer Hendrik afsluit met de legendarische woorden: "Ik heb altijd het gevoel dat het respect voor een collega geleerde bij mij voor een groot deel bepaald wordt door het gevoel 'kan hij iets wat ik de moeite van het kunnen waard vind'. Dat heb ik met een heleboel alpha's, maar dat heb ik met gamma's zelden."

M'n onderkaak blijft de tweede helft van het programma als verlamd op m'n knieën liggen. De emeritus flapdrol.

Reacties

Populaire scribble

Leer scholieren kritischer te googelen

Deze kop stond boven een kort bericht in de nieuwsbrief van Vives . Mijn aandacht is getrokken. Leest u met me mee? Scholieren moeten les krijgen in het kritischer beoordelen van informatie op internet. Ze 'knippen en plakken nu vaak', zonder dat ze goed weten of ze een betrouwbare bron in handen hebben. Dat stelt docent Amber Walraven van de Universiteit Twente, die vrijdag op dit onderwerp promoveert aan de Open Universiteit Nederland. De google-lessen moeten ervoor zorgen dat scholieren beter gaan kijken of de informatie die zij vinden waardevol is en of het om betrouwbare sites gaat. Scholieren zouden nu vooral kijken of de informatie in het Nederlands is, of de site snel een antwoord geeft op hun vraag en of die er leuk uitziet. Het onderzoek werd verricht onder scholieren van het vwo. Het is volgens de promovenda niet de bedoeling dat het kritischer leren zoeken een speciaal vak moet worden. Docenten moeten zoekinstructies opnemen en verhelderen in hun lessen voordat leer