Doorgaan naar hoofdcontent

Een filosofische tafel


De tweede module van dit schooljaar gaat over begeleidingsmethodieken. Hoe pak je dat nu eigenlijk aan, zo'n ontmoeting rondom betekenisgeving. In de loop van dit jaar komen verschillende soorten methodieken en gespreksmodellen voorbij. We richten ons nu eerst op de basis en hoofdlijnen.

Als opwarmertje staat de docent stil bij of je als geestelijk begeleider wel of niet doelgericht bezig bent en hoe dan. Ineens zitten we bij Aristoteles en de twee soorten van doel- of zingericht handelen die hij onderscheidde: poièsis, waarbij het extrinsieke doel ligt in het resultaat van de activiteit, zoals de tafel die je in elkaar timmert. En praxis, wanneer het intrinsieke doel in de handeling van de activiteit ligt, zoals het maken van muziek.

Eh... oké, dat onderscheid snap ik nog wel. Toch blijft er een stemmetje knagen in m'n hoofd terwijl de docent rustig verder praat. Als praxis gaat over de zin van de handeling, waarom is die grote bouwmarkt, waar je alle materialen haalt om een tafel te timmeren, er dan naar vernoemd?

Pas later zie ik ineens de diepere betekenis daarvan. Dom van me, want het gaat die bouwmarkt natuurlijk niet om al die tafels, maar om het ondersteunen van de handeling van het timmeren. Wat gelijk weer een nieuwe vraag oproept: zouden ze daar wel weten hoe filosofisch ze eigenlijk zijn?

Reacties

Populaire scribble

Tien onverwachte Wist-u-datjes

Volger Henk was uitgedaagd om tien dingen over zichzelf te bloggen, die anderen waarschijnlijk niet zouden verwachten. Hij toonde moed . Grappig, en inspirerend. Want stel dat ik heel eerlijk ben, en m'n lezers publiekelijk wil verrassen, wat zou ik dan over mezelf vertellen? Ik ben diep door de krochten van Memory Lane gegaan, maar hier zijn ze: Scribbles' wist-u-datjes. 1. Ik heb als kind veel hobby's mogen uitproberen. De grootste misser was toch wel de padvinderij. Akela, wat een flauwekul. 2. Tijdens het spelen sneed m'n vriendin zich per ongeluk in haar vinger met de rand van een dekseltje. Ze gaf het aan mij en zei: "Nu moet jij ook zo'n snee maken". Dus dat deed ik. 3. In de zesde klas schreef ik voor een vrije opstelopdracht een heel schrift vol. Ik kreeg een 10 en veel plakplaatjes. De meester liet wijselijke opmerkingen over plagiaat achterwege. Of zou hij echt niet in de gaten hebben gehad dat mijn verhaal een vrije bewerking was van Sjakie e...