Doorgaan naar hoofdcontent

Over voetbal en een spoedcursus duiken


Ken je die film? Over dat jeugdelftal dat - met uitzondering van hun 13e man - na de wedstrijd nog even een grot in duikt en ineens ingesloten wordt door regenwater. Hoe de jongens pas na tien donkere dagen worden gevonden en misschien wel maanden moeten wachten op daglicht. Hoe er een internationale reddingsoperatie op touw wordt gezet, met meer dan twintig duikers, waarvan er zelfs één noodlottig om het leven komt. Hoe ze uiteindelijk - in een race tegen de weergoden - één voor één naar buiten worden gebracht. Begeleid door twee duikers, meerdere zuurstoftanks en kalmerende middelen om niet te paniekeren in de beklemmende mix van water, rots en duisternis.

Met als slotscène natuurlijk het beeld van die laatste man die, verzwakt maar dankbaar, de grot verlaat: de coach van het elftal. Een voormalige monnik, die de jongens leerde mediteren om rustig te blijven tijdens het hoopvolle wachten. Die het schaarse eten onder de jongens verdeelde, niet wetend hoe lang ze moesten overleven, maar zeker wetend dat hij z'n leven zou geven voor elk van hen. Die film over vriendschap, hoop, angst, moed, levenslessen en heldendaden.

Oh ja, met in de aftiteling natuurlijk een vooruitblik naar hoe het de jongens zes maanden later vergaat. Nadat alle reddingswerkers zijn geëerd en de coach is onderscheiden. Wanneer ze weer hun eerste wedstrijd samen spelen. Sterker en meer verbonden dan ooit.

Die film waarvan de synopsis gewoon op straat ligt. We zoeken alleen nog een schrijver, een regisseur en een cast zonder claustrofobie.


Afbeeldingen NRC

Reacties

Populaire scribble

23onderwijsdingen over de finish

Begin april zijn we gestart . Gister heeft onze eerste groep 23onderwijsdingers de cursus afgesloten. Met taart natuurlijk, waarvoor dank Peter! Het was een kleine, maar strakke groep, die als eerste met deze nieuwe cursus aan de slag ging. Negen cursisten, vier coaches, elke week 2 dingen online. Het resultaat? Twee 'afvalligen', twee nakomers, vijf gecertificeerde 'ambassadeurs'. Een mooie prestatie, want net als in bibliotheekland hebben docenten en mediathecarissen het drukdrukdruk. Dat de meesten zich er toch vol in hebben gestort, alle achtergrondinformatie en ontdekoefeningen hebben bestudeerd en er leuke posts over hebben geschreven, is dan ook een compliment waard. Bij de evaluatie waren de cursisten het snel eens over de toppers en floppers van alle dingen. Screencast was de grote favoriet. Een perfect middel om instructies binnen het onderwijs te visualiseren. Direct gevolgd door Podcast en Vodcast. Het sluit goed aan bij de huidige beeld/geluid cultuu...