Doorgaan naar hoofdcontent

Vlieg uit volle borst


Ik kreeg van een trouwe vriend een bundel cadeau: De gedichten apotheek - Poëzie op recept voor het hoofd en het hart, samengesteld door Philip Huff. Briljant en helemaal passend in onze 'toolkit' met werkbladen voor Existentiële Zielzorg. Ik scan door de inhoudsopgave en kies voor het gedicht Adem uit van Peter Verhulst. Werkt bij 'angst voor het leven, negatief zelfbeeld, gebrek aan energie'.

Graag geef ik je het vermogen te vliegen. Niet in de lucht, maar in je hoofd, niet in je hoofd, maar uit je hoofd, je hoofd uit, naar waar het stormt en waar tegelijk de zon blikkert.
Hoe hoger je vliegt, hoe kleiner de wereld wordt, Speldenkop.
Duizelingwekkend vergezicht.
Eeuwige sneeuw (maar niets is eeuwig).
Volmaakte stilte (maar niets is volmaakt).
Vlieg, flamingo van nieuwsgierigheid. Vliegenier van vreugde. Piloot van hoop. Astronaut van geluk. Vlieg! Vlieg uit volle borst jouw zon tegemoet.


De volgende dag zit ik voor m'n stage met een kleine groep geestelijk verzorgers en vrijwilligers in een prachtig omgebouwde varkensstal in het buitengebied van de Achterhoek. Bij de start legt de gastvrouw een boek op tafel, om de dag meditatief te beginnen. Ik herken De gedichten apotheek en glimlach. Dan begint ze te lezen.

    Graag geef ik je het vermogen te vliegen...

M'n glimlach groeit. Zoveel synchroniciteit, heb ik weer. 

Als ze klaar is en we nog wat na sudderen op de woorden, roept iemand ineens "Kijk nou!" Buiten, tegen de achtergrond van een zonnige blauwe lucht, vliegen twee grote formaties van kraanvogels over ons heen.

Strik d'r om en klaar. Mooier gaat het niet meer worden vandaag.

Reacties

Populaire scribble

De bibliotheek in de LEA

In korte tijd regende het primeurs in huize Scribbles. En dat allemaal vanwege de vijfde landelijke conferentie Lokale Educatieve Agenda. De wat? De LEA , u weet wel: dat instrument om het lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven na de wetswijzigingen in het onderwijs(achterstanden)beleid in 2006. Het een instrument voor gemeenten, schoolbesturen en overige partners om in ‘nieuwe verhoudingen’ (meer gelijkwaardige verhoudingen) tot gezamenlijke afspraken te komen over het onderwijs- en jeugdbeleid. Dat dus. Die LEA waar wij als bibliotheek zo'n spin-in-het-web-functie kunnen hebben, maar die we maar moeilijk voor het voetlicht krijgen. Net zoals we het soms zo moeilijk vinden om aan te tonen dat het ertoe doet dat we er zijn en dat we ons ook op het onderwijs richten. Onze partners van Kunst van Lezen zouden op die conferentie met een stand vertegenwoordigd zijn. En er was de mogelijkheid iets te vertellen tijdens een deelsessie. Doen? Ja, natuurlijk! Maar dan wel ove...