Doorgaan naar hoofdcontent

Brugpieper, veertig jaar later


Ken je dat gevoel nog? Voor het eerst naar de 'grote' school. Zoveel spannende onzekerheden. Hoe moet ik er komen. Wie zitten er in m'n klas. Heb ik de juiste spullen mee. Zijn de docenten een beetje oké. Wat trek ik aan of zit er in m'n broodtrommel. En vooral, hoe val ik niet teveel op maar ben ik ook weer niet te onzichtbaar... Of misschien beter gezegd, hoe blijf ik mezelf. Alsof je dat op die leeftijd überhaupt al hebt uitgedokterd.

Heel grappig dus dat ik krap veertig jaar later, in de aanloop naar m'n eerste nieuwe schooldag, merk dat er wat betreft die spannende onzekerheden niet eens zoveel is veranderd. En dat tegelijkertijd echt alles is veranderd. Alleen al beginnend met de reden waarom ik weer in de schoolbanken schuif. Geen leerplicht, maar pure intrinsieke motivatie. Sterker nog, ik zit hier omdát ik inmiddels heb uitgedokterd wie ik zelf ben. Net als die andere 24 moedige klasgenoten trouwens.

Bovenstaand prikbord hangt naast onze studieruimte. Dat we dit schooljaar bijna al onze zaterdagen hier samen doorbrengen vind ik bij voorbaat al de kers op deze taart. 

Dag 1: geslaagd.

Reacties

Populaire scribble

De realisatie van een nieuw project

Was de ontwerpfase van m'n project al spannend, nu de voorbereiding van de realisatiefase is begonnen, is er echt geen weg meer terug. Vorige week heb ik het nieuwe serviceconcept, zoals de bibliotheken dat voor zich zien, aan de pilotscholen gepresenteerd. En die waren blij. Dit was eigenlijk precies waarvan ze zelf hadden gezegd dat ze dat nodig hebben. Dus we gaan verder: ik bezoek de komende weken samen met de lokale onderwijsspecialist de zeven pilotscholen om alle leerkrachten bij te praten over wat we aan het doen zijn en ter plekke passende vervolgafspraken maken. Wie, wat en wanneer... Maatwerk dus. Nieuwsgierig naar de inhoud van ons serviceconcept? Klik dan maar even door deze slideshare. Biebsearch Junior View more presentations from astrids scribbles . Ondertussen in de polder... Daar zijn de eerste drie geïnteresseerde schooldirecteuren bijgepraat. En we zitten nog steeds met elkaar om tafel. Andere situatie, zelfde gezamenlijke belang, andere vervolgafsprake...