Doorgaan naar hoofdcontent

Bonusfail



Beste Albert Heijn,

We moeten praten! Echt.

Kijk, ik ben een ruimdenkend mens en ik heb best veel begrip. Ik snap dat je kopers wilt lokken en verleiden. Dat doen we in de bieb ook. We hebben daarvoor zelfs jullie 'retail inrichting' omarmt. En ook ik maak vaak dankbaar gebruik van je bonuskortingen door een voorraad vaste producten in te slaan of zelfs eens iets nieuws te proberen.

Ik snap ook nog wel dat je kopers met die oranje bordjes stiekem wilt misleiden. Door ze net een dag te lang te laten hangen. Of net een beetje tussen twee producten in. Of door er andere producten bij te plaatsen waardoor het lijkt alsof die ook onder de aanbieding vallen. Als dat jouw manier van zaken doen is, dan train ik mezelf altijd goed op te letten.

Ik heb ook echt begrip voor die vervelende controles bij de zelfscankassa. Er zal heus misbruik van worden gemaakt. Zowel uit boze opzet als misschien omdat je aan het eind van je budget altijd nog een stukje maand over hebt. Of omdat er domweg geen (werkende) barcode op een product zit... De meeste medewerkers tonen echt wel respect door m'n keurig ingepakte tas niet teveel overhoop te halen, dus ik toon begrip.

Maar mijn begrip houdt op als je zelf gaat lopen etteren met die zelfscanners, meneer Heijn. Kijk, als ik een bonusproduct scan én ik hoor die gezellige vallende muntjes (waardoor het hele gangpad weet dat ik een aanbieding heb gescoord) én de scanner toont m'n korting in het totaalbedrag, dan verwacht ik bij het afrekenen dat die korting ook is verrekend. Dat is toch de deal?

Gelukkig had ik dit keer niet veel boodschappen. Toevallig viel me op dat de bedragen anders waren dan na het scannen. En toen was ik helaas zo slim eens wél voor de milieu-onvriendelijke complete bon te kiezen, zodat ik kon checken waarom ik het gevoel had dat er iets niet klopte. En dat gevoel bleek juist.

Tuurlijk, als ik er iemand bijhaal, dan neemt die vriendelijk de tijd uit te zoeken aan wiens kant de fout zit en neem ik de tijd weer in een rij te gaan staan om zonder verdere discussie m'n gemiste korting uitbetaald te krijgen. Maar dat is toch zonde van zowel mijn tijd als die van je medewerkers?

Dus nu heb ik toch wel twee serieuze vragen, Albert. Ten eerste, hoe heb je dit technisch eigenlijk geregeld? Een correcte afrekening in de zelfscanner omzetten naar een verdwenen bonus bij het afrekenen? Best knap.

Maar ten tweede, hoe vaak heb je mij en je andere kopers - met nog enig vertrouwen in hun ziel - dit eigenlijk al geflikt? Rinkelen die muntjes lekker in je bonuszak?

Oh ja, en ten derde, wat ga je hieraan doen?

Met verwonderde groet,
Je bovenbuurvrouw

Reacties

Populaire scribble

Verstopt en (bijna) vergeten

Ondanks dat het de heetste dag van het jaar lijkt te gaan worden, besluiten we het spontane plan voor een bucketlist wandeling door te zetten. Tijdens m'n studie ontdekte ik dat mijn grootouders eind jaren '20 als tieners de Sterkampen in Ommen hebben bezocht, waar Khrisnamurti zijn Theosofische Vereniging oprichtte rondom kasteel Eerde van baron Philip van Pallandt. Er loopt nog altijd een wandelroute over 'het vergeten pad' waar deze 'beeldenstormer' en zijn toeschouwers vele lezingen en meditaties hebben beleefd. Tijd om in die voetsporen van m'n grootouders te stappen. We starten met koffie daar waar we zeven uur later met een welverdiende ijsco eindigen: de stationsrestauratie van Ommen. Ik duik nog even snel het toilet in, is het plan. Maar als ik binnenkom en om me heen kijk, zie ik alleen ramen en een vrolijke muur. "Is hier misschien ook een toilet?", vraag ik bijna verontschuldigend. "Ja hoor, onder het poortje door", zegt de g