Doorgaan naar hoofdcontent

De Bibliotheek op School beweegt


Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een update gaf over de ontwikkelingen van Biebsearch junior. Ik kan het voor nu laten bij "het gaat goed", maar zo makkelijk wilde ik me er niet van afmaken. Ik hou het echter wel kort! Op onze projectsite is immers al te lezen dat we een goede evaluatie mediawijsheid hebben gehad. De plannen om een format voor een mediaplan te maken pakken we na de vakantie en in een landelijke samenwerking op. Ook heb ik geschreven over de successen van de basisschool Al Ihsaan, die mede door de samenwerking met de bibliotheek van een 'zeer zwakke' naar een 'zeer goede' school is gegroeid. Mooie resultaten dus.

Hoe we bewegen
Ook onze partners hebben niet stilgezeten. Boek1boek heeft een nieuwe leesportal gelanceerd, die na de vakantie ook voor de Biebsearchscholen beschikbaar zal zijn. En Kunst van Lezen boekte successen met hun conferentie in Den Bosch en met de lancering van vijf nieuwe brochures, die bibliotheken en scholen helpen om hun samenwerking goed vorm te geven. Dat we met elkaar aan een landelijke Bibliotheek op School werken had ik natuurlijk al eens gemeld, maar dat de eerste praktijkstappen inmiddels zijn gezet is u misschien ontgaan als u het nieuwsbericht over deze proeftuinen hebt gemist. Goed, dan bent u nu weer bij!

Waar we naartoe willen
Deze landelijke visie is inmiddels geen geheim meer. Mark Deckers liet vorige week al zien dat zijn driepuntenplan door de branche serieus is genomen en dat hier een mooie kans ligt om op de NOT van 2013 met elkaar met één goed verhaal naar buiten te treden. Dat verhaal laat zich in een paar plaatjes ongeveer zo vertellen:


Hoe we dit gaan uitleggen
Ik krijg veel vragen over het hoe-wat-wanneer van Biebsearch junior en van deze landelijke ontwikkelingen. Veel van die vragen moeten we nog met elkaar gaan uitwerken, maar over het eerste 'wanneer' kan ik in ieder geval duidelijk zijn: in november gaan we precies uitleggen wat de plannen zijn en zullen we zoveel mogelijk vragen beantwoorden en verzamelen.

Onder de titel Heeft u al een goed educatief verhaal? organiseren we zes regionale conferenties, bedoeld voor bibliotheekdirecties, wethouders en gemeenteambtenaren, om hen een beeld te laten vormen over de uit te zetten landelijke educatieve lijn en over de beleidskeuzes die gemaakt moeten worden. En dat pakken we groots aan. Alle conferenties worden geleid door Thomas van Dalen, Kees Broekhof legt het verband uit tussen veel lezen en goed zijn in taal, er is een film, er is tijd voor regionale ontwikkelingen en er vinden interviews plaats met vertegenwoordigers uit de politiek, de bibliotheek en het onderwijs. Oh ja, en we leggen natuurlijk het verhaal achter bovenstaande dia's uit.

Waar u moet zijn
Kunst van Lezen heeft de conferenties al aangekondigd. De officiële uitnodigingen volgen na de zomer. Maar voor wie echt niet wachten kan zet ik graag alle data en locaties even op een rij.

  • 2 november: Overijssel en Flevoland (Zwolle)
  • 7 november: Gelderland (Arnhem)
  • 8 november: Noord-Brabant en Zeeland (Tilburg)
  • 10 november: Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht (Utrecht)
  • 21 november: Limburg (Roermond)
  • 23 november: Groningen, Friesland en Drenthe (Groningen)

Gewoon blokkeren in uw agenda, dan kan er niks meer mis gaan. Sleutelen wij ondertussen driftig verder aan de inhoud en aan het organiseren van zes knallende dagen. En ik zal eens een koffertje van zolder plukken, volgens mij gaan er wel wat kilometers en uren gemaakt worden in november. Tot dan!

Reacties

Populaire scribble

Spoedberaad

We zitten midden in de module Moreel Beraad. We leren waar een ethisch dilemma aan moet voldoen, welke vormen van moreel beraad er zijn en hoe je als geestelijk begeleider een goede gespreksleider bent. We oefenen in groepjes met zelf ingebrachte casussen. Twee dingen zijn cruciaal in dit proces: wat is de werkelijke kernvraag en waar ligt het 'hittepunt' van het dilemma. Zo puzzel je als groep stapsgewijs naar een besluit waarmee je de minste morele schade aanricht. Het analytische van deze rol ligt me wel. In de praktijk word ik onverwacht uitgedaagd. De hele weg van Enschede naar Utrecht loopt mijn morele stressthermometer op naar een vurig hittepunt door de schaamteloze houding van een medereiziger. Best knap eigenlijk, dat je zo stoïcijns helemaal je eigen ding kunt doen. Ondertussen oefen ik op de zinsconstructie van de juiste kernvraag: "Moet ik de reiziger op dit moment aanspreken op het vervuilen van de zitplaats en bezethouden van twee extra plekken, als hij verd