En dan mag ik dit tweede jaar van nieuwsbrieven en columns afsluiten. Ik, die je waarschijnlijk kent van een bijeenkomst in het land of in jouw provincie. Misschien zelfs van een bezoek aan jouw bibliotheek of school.
Diegene die je tegenkomt als eindredacteur in de toolkit en als afzender onder vele e-mails die namens de Bibliotheek op school verstuurd zijn. En ook diegene die zorgt voor nieuwtjes op de website, in de BiebtoBieb groep en op Twitter.
Kortom; ik, die namens de Bibliotheek op school veel ‘lawaai maakt’, zoals we dat in de uitvoeringsorganisatie noemen. Wordt al dat lawaai je soms wat teveel? M’n excuus daarvoor. Maar wees gewaarschuwd, want ik ga er voorlopig nog niet mee stoppen. Ik heb namelijk de leukste baan van Nederland! Waarom? Als antwoord kan ik natuurlijk terugvallen op zulke gewone dingen, zoals veel afwisseling hebben, veel op pad zijn, leuke mensen leren kennen, prettig samenwerken en veel vrijheid krijgen. Allemaal waar, maar dat is maar een heel klein deel van de energie die deze leukste baan van Nederland mij geeft.
Verbinding
Het echte geheim van al dat leuks zit hem in de verbinding. Ik weet, dat is misschien een beetje een modewoord, maar het gaat me niet om het verbinden van verschillende projecten of organisaties. Het gaat me om het verbinden van dat wat we landelijk ‘bedenken’ en ontwikkelen met dat wat er uiteindelijk echt op de werkvloer gebeurt. En die verbinding zit letterlijk in mij. Ik ben vijftien jaar geleden in Hengelo op die werkvloer samen met scholen begonnen. Heb die ervaring eerst provinciaal en daarna landelijk ingezet om met een mix van interessante mensen en projecten een professionele aanpak voor bibliotheek, onderwijs en gemeente te ontwikkelen. En gebruik al die kennis en ervaring nu om ook in m’n eigen bibliotheek een uitrol van de Bibliotheek op school te realiseren. Met succes, moet ik zeggen. Het is mij en m’n fantastische collega’s en onderwijspartners namelijk gelukt om in één jaar tijd een mix van een compleet schoolbestuur met 16 locaties, een scholengroep binnen een Brede school en een (voorlopig) enkele school uit een tweede schoolbestuur aan de Bibliotheek op school te binden.
Beweging
Oké, ik geef toe, dat kost allemaal wel een beetje energie. Maar ik word er vooral ook heel blij van. Blij en trots om te zien hoe - na lang wrikken en wurmen - ineens overal beweging komt. En hoe die beweging ervoor zorgt dat alle stukjes bijna als vanzelf naar hun juiste plek schuiven. Landelijk is de klik gemaakt en komt er schot in het borgen van ontwikkeling en uitvoering. Provinciaal herschikken serviceorganisaties hun beleid en mensen om te zorgen dat ze bibliotheken op alle bouwstenen kunnen ondersteunen. Lokaal wordt ondernemerschap getoond door businessplannen te maken, personeel op te leiden, tools te gebruiken, onderwijs en gemeenten een goed verhaal voor te leggen en hele mooie contracten te sluiten. En de scholen? Daar zie ik hoe bestuurders en directeuren enthousiast raken, hoe leerkrachten verrast zijn door alles wat we regelen en hoe de kinderen zich gretig op de goedgevulde schoolbibliotheken storten. Ik weet het zeker: samen gaan we bereiken dat alle kinderen 1.000 nieuwe woorden per jaar leren en een voldoende halen voor begrijpend lezen. Omdat hun school ervoor zorgt dat zij kunnen snuffelen in een inspirerende leesomgeving en dat hun leerkracht elke dag aandacht schenkt aan praten over boeken, voorlezen of vrij lezen. Zeg nou zelf, dan heb je toch een leuke baan?
Ontdekking
Mijn kerstwens voor jou is dan ook dat je het leukste in jouw de Bibliotheek op school ontdekt. En koestert! Leg die verbinding, ga mee in de beweging, zie het enthousiasme, lees je jeugdcollectie van kaft tot kaft en zeg elke dag tenminste één keer ‘dank je wel’. Wie liever eerst nog wat oefent op iets tastbaars raad ik aan kerstinkopen te doen bij de leukste cadeautjes voor boekenfans. Zeker weten dat je daar blij van wordt!
Dank je wel voor je inzet voor de Bibliotheek op school, waardoor alle successen van dit jaar mogelijk waren. En veel levensgeluk en leesplezier toegewenst in het nieuwe jaar.
Verschenen als column in de nieuwsbrief van de Bibliotheek op school, december 2013
Kortom; ik, die namens de Bibliotheek op school veel ‘lawaai maakt’, zoals we dat in de uitvoeringsorganisatie noemen. Wordt al dat lawaai je soms wat teveel? M’n excuus daarvoor. Maar wees gewaarschuwd, want ik ga er voorlopig nog niet mee stoppen. Ik heb namelijk de leukste baan van Nederland! Waarom? Als antwoord kan ik natuurlijk terugvallen op zulke gewone dingen, zoals veel afwisseling hebben, veel op pad zijn, leuke mensen leren kennen, prettig samenwerken en veel vrijheid krijgen. Allemaal waar, maar dat is maar een heel klein deel van de energie die deze leukste baan van Nederland mij geeft.
Verbinding
Het echte geheim van al dat leuks zit hem in de verbinding. Ik weet, dat is misschien een beetje een modewoord, maar het gaat me niet om het verbinden van verschillende projecten of organisaties. Het gaat me om het verbinden van dat wat we landelijk ‘bedenken’ en ontwikkelen met dat wat er uiteindelijk echt op de werkvloer gebeurt. En die verbinding zit letterlijk in mij. Ik ben vijftien jaar geleden in Hengelo op die werkvloer samen met scholen begonnen. Heb die ervaring eerst provinciaal en daarna landelijk ingezet om met een mix van interessante mensen en projecten een professionele aanpak voor bibliotheek, onderwijs en gemeente te ontwikkelen. En gebruik al die kennis en ervaring nu om ook in m’n eigen bibliotheek een uitrol van de Bibliotheek op school te realiseren. Met succes, moet ik zeggen. Het is mij en m’n fantastische collega’s en onderwijspartners namelijk gelukt om in één jaar tijd een mix van een compleet schoolbestuur met 16 locaties, een scholengroep binnen een Brede school en een (voorlopig) enkele school uit een tweede schoolbestuur aan de Bibliotheek op school te binden.
Beweging
Oké, ik geef toe, dat kost allemaal wel een beetje energie. Maar ik word er vooral ook heel blij van. Blij en trots om te zien hoe - na lang wrikken en wurmen - ineens overal beweging komt. En hoe die beweging ervoor zorgt dat alle stukjes bijna als vanzelf naar hun juiste plek schuiven. Landelijk is de klik gemaakt en komt er schot in het borgen van ontwikkeling en uitvoering. Provinciaal herschikken serviceorganisaties hun beleid en mensen om te zorgen dat ze bibliotheken op alle bouwstenen kunnen ondersteunen. Lokaal wordt ondernemerschap getoond door businessplannen te maken, personeel op te leiden, tools te gebruiken, onderwijs en gemeenten een goed verhaal voor te leggen en hele mooie contracten te sluiten. En de scholen? Daar zie ik hoe bestuurders en directeuren enthousiast raken, hoe leerkrachten verrast zijn door alles wat we regelen en hoe de kinderen zich gretig op de goedgevulde schoolbibliotheken storten. Ik weet het zeker: samen gaan we bereiken dat alle kinderen 1.000 nieuwe woorden per jaar leren en een voldoende halen voor begrijpend lezen. Omdat hun school ervoor zorgt dat zij kunnen snuffelen in een inspirerende leesomgeving en dat hun leerkracht elke dag aandacht schenkt aan praten over boeken, voorlezen of vrij lezen. Zeg nou zelf, dan heb je toch een leuke baan?
Ontdekking
Mijn kerstwens voor jou is dan ook dat je het leukste in jouw de Bibliotheek op school ontdekt. En koestert! Leg die verbinding, ga mee in de beweging, zie het enthousiasme, lees je jeugdcollectie van kaft tot kaft en zeg elke dag tenminste één keer ‘dank je wel’. Wie liever eerst nog wat oefent op iets tastbaars raad ik aan kerstinkopen te doen bij de leukste cadeautjes voor boekenfans. Zeker weten dat je daar blij van wordt!
Dank je wel voor je inzet voor de Bibliotheek op school, waardoor alle successen van dit jaar mogelijk waren. En veel levensgeluk en leesplezier toegewenst in het nieuwe jaar.
Verschenen als column in de nieuwsbrief van de Bibliotheek op school, december 2013
Reacties
Een reactie posten