Doorgaan naar hoofdcontent

Gepasseerd



Stille zaterdag, ergens op de A1. Ergens voor ons gaat iets mis. Eerst veel remlichten, dan stofwolken opstuivend zand vanuit de berm en tot slot gaan er alarmlichten aan. Als wij passeren staan de auto's die het zagen gebeuren er al omheen. Eén voertuig staat met de motorkap recht tegen de vangrail, een tweede wijst nog naar voren maar zit ook onder het zand. De blikschade lijkt gelukkig mee te vallen. Achter ons begint het verkeer nu echt vaart te minderen, daar gaat vast een file ontstaan.

We bellen direct 112. Ambulancedienst.
"Er is een ongeluk gebeurd op de A1. Hectometerpaaltje 41,0 links."
"Tussen Amersfoort en Amsterdam?"
"Klopt. Het lijkt een noodstop, mogelijk zitten er mensen klem."
"U weet het niet zeker?"
"Nee, ik ben een passant. Ik heb niet gezien wat er precies is gebeurd."
"Oh, en u dacht: ik ben onderweg, ik rij maar gewoon door?"
...
"Nou, er stonden al vier auto's omheen..."

Aangezien de melding nog niet binnen was gekomen denk ik dat we met direct bellen meer hebben bijgedragen aan hulpverlening dan ook stoppen en mogelijk in de weg lopen en een nog grotere file of onveilige situatie veroorzaken.

Hopelijk is iedereen met de schrik vrijgekomen.

Reacties

Populaire scribble

Leer scholieren kritischer te googelen

Deze kop stond boven een kort bericht in de nieuwsbrief van Vives . Mijn aandacht is getrokken. Leest u met me mee? Scholieren moeten les krijgen in het kritischer beoordelen van informatie op internet. Ze 'knippen en plakken nu vaak', zonder dat ze goed weten of ze een betrouwbare bron in handen hebben. Dat stelt docent Amber Walraven van de Universiteit Twente, die vrijdag op dit onderwerp promoveert aan de Open Universiteit Nederland. De google-lessen moeten ervoor zorgen dat scholieren beter gaan kijken of de informatie die zij vinden waardevol is en of het om betrouwbare sites gaat. Scholieren zouden nu vooral kijken of de informatie in het Nederlands is, of de site snel een antwoord geeft op hun vraag en of die er leuk uitziet. Het onderzoek werd verricht onder scholieren van het vwo. Het is volgens de promovenda niet de bedoeling dat het kritischer leren zoeken een speciaal vak moet worden. Docenten moeten zoekinstructies opnemen en verhelderen in hun lessen voordat leer