Doorgaan naar hoofdcontent

Bibliotheken broeden op de toekomst

Het zoemt al weken (en bij sommigen zelfs maanden) door bibliotheekland: de Bibliotheektweedaagse in Maastricht. Even voor de niet-bibliofiele volgers van dit blog.

Wij - bibliotheken van Nederland - hebben elkaar veel te vertellen en veel te laten zien. Bezuinigingsgolf, innovatieprojecten, Collectieve Agenda, e-boekenmarkt, Collectie Nederland, de landelijke bibliotheekpas, het datawarehouse, strategie, marketing, HRM, certificering. Om maar eens wat te noemen. En we hebben ook een paar vragen. Hoe kunnen we meer mensen bereiken? En hoe zorgen we ervoor dat die mensen meer aan de bibliotheek hebben, dat de dienstverlening van de bibliotheek zich vertaalt in (aantoonbare) maatschappelijke meerwaarde?

Nou, om met elkaar bij dat alles eens stil te staan, is er een bibliotheektweedaagse in het leven geroepen, dat kennelijk hét jaarlijks terugkerende kennis‐ en netwerk-evenement voor de openbare bibliotheekbranche gaat worden. Dit jaar dus voor het eerst, op 9 en 10 december, in Maastricht. Vind ik niet erg.

Wat we gaan beleven?

Ik lees op datzelfde twitter dat we al meer dan 600 aanmeldingen hebben. Dat wordt een dolle boel dus, daar in Maastricht. Gelukkig ken ik ook een paar verstopte verstilde plekjes, die komen vast nog wel van pas. Maar goed, eerst die powerpoint voor die workshop op die onderwijsmarkt nog maar even in elkaar draaien. En onze portal verder optuigen. (oh ja, en m'n feestjurkje kreukvrij inpakken) Hoe staat het met jullie voorbereidingen, jongens? Iedereen al klaar? Wiens idee was dit ook alweer? En bedankt hè!

Tot over een dag of wat, lieve thuisblijvers.

Reacties

  1. En als je ijs en weder dienende terugkomt hoor ik graag alle antwoorden op die vragen. Ik volg natuurlijk ook Twitter en hoop dat de bibliotheek van 's-Gravenpolder gaat winnen.
    Veel plezier daar in het zuiden.
    Heb je een Kinsey Millhone jurkje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Sofie: Ja, ik ben ook wel benieuwd. Leuk dat je ons volgt.
    Nou, Kinsey zou er vast niet in misstaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alvast een goede reis en heel veel succes met je presentatie!

    Feest ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hetty: Dank je, dat woordje is eerlijk gezegd het minste waar ik me zorgen om maak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Draaglijke lichtheid

Tijdens mijn stage bij Willem. Hart voor levensvragen bezocht ik een echtpaar. Bijna hun hele leven samen, net met pensioen en ineens blijkt hij ongeneeslijk ziek. Door onze gedeelde bronnen uit het Hindoeïsme was er een snelle klik. Ik ben dankbaar dat ik toen heb kunnen helpen om de moeilijke vragen, die tussen hen in de lucht hingen, bespreekbaar te maken. Inmiddels is meneer overleden en zit ik voor de nazorg opnieuw bij haar aan de keukentafel. De rouw is groot na zoveel mooie en liefdevolle jaren samen. Met bewondering en ontroering luister ik naar haar verhalen over de laatste weken, haar helende proces van het verdriet doorleven en de fijne herinneringen bij het opruimen van hun spullen. Ondanks de tranen is er soms ook een moment van lichtheid en een open blik op de toekomst. 'Ik heb zelfs deze week nieuwe schoenen gekocht', zegt ze, 'Waldläufers, ken je die? Het enige merk waar ik nog goed op kan lopen.' Zeker! En ik steek trots een voet boven de tafel uit me...