Doorgaan naar hoofdcontent

De Bibliotheek op school: 1-0


Het is op dit blog al vaker aangekondigd, deze week was het eindelijk zover. We zijn gestart met de zes regioconferenties door het land over de nieuwe aanpak van de Bibliotheek op school. Een logisch vervolg op de al lopende bibliotheekprogramma's voor basisscholen die zich richten op het leveren van collecties, het bevorderen van leesplezier bij kinderen, leerkrachten en ouders en het vergroten van de mediawijsheid. Overijssel en Flevoland gaven de aftrap van deze serie en dat deden ze heel toepasselijk in het voetbalstadion van FC Zwolle. Grappig, zeker als je vooraf mag vergaderen in de skybox. Je maakt wat mee.

We bleven nog even in de voetbalsfeer, want dagvoorzitter Thomas van Dalen begon met te zeggen dat deze nieuwe aanpak eigenlijk een schot voor open doel is. Je kunt tenslotte alleen maar scoren op dit verhaal! En daar heeft hij een punt. Want we hebben een goed verhaal, dat weet ik zeker. Elke groep met schooldirecteuren die ik vertel wat we doen en gaan doen zien er de meerwaarde van in. De laatste keer zei iemand zelfs: "Tja, wie vindt dit nu géén goed verhaal, dit is toch wat elke school nodig heeft." Dus ja, we zijn goed bezig.

Voor een inhoudelijk verslag van de middag verwijs ik graag naar de live-blogger die al luisterend en tikkend alle afwezigen continu op de hoogte hield. Dus klik zeker op onderstaande linkjes voor:
  • De opening door Thomas van Dalen, die uitlegt hoe de fasering moet lopen en waarom het zo belangrijk is om deze aanpak op alle niveaus te borgen.
  • De lezing van Kees Broekhof, die ons nogmaals wakker schudt met cijfers over nauwelijks meer in te lopen taalachterstanden en die laat zien hoe het nieuwe monitorings instrument ons gaat helpen om binnen een school de sterke en zwakke plekken in het leesbeleid boven water te krijgen.
  • De praktijkverhalen van de provinciale projectleiders Astrid Kuipers en Karin de Jong en twee scholen uit Raalte en Almere, die met Biebsearch junior al een niet meer weg te denken basis hebben neergelegd.
  • En de toelichting van projectleider Jellie Tiemersma op de te verwachten aanpak van de Bibliotheek op school

Voor concrete informatie over de inhoud, de kosten en de startmogelijkheden van deze aanpak is het nog te vroeg. Maar geloof me, het nieuwe landelijke kernteam onder leiding van Jellie werkt er hard aan. Deze conferenties zijn in de eerste plaats dan ook bedoeld om directies en bestuurders met de neuzen dezelfde kant op te zetten en duidelijk te maken dat je echt keuzes moet maken in je beleid en begroting om dit alles te realiseren. Maar dat dat zeker de moeite waard is, dat dit ook onze (nieuwe) maatschappelijke rol is.

Volgens mij hebben we met deze middag een goed eerste schot gegeven. Hopelijk vergaat het m'n collega's in de andere vijf regio's net zo en kunnen we in december een mooi eindverslag maken. Inclusief een inventarisatie van alle beweging die hier uit voortkomt binnen de branche.

Ter afsluiting haal ik graag onze vaste Biebsearch junior adviseur Kees Broekhof nog een keer aan. Op een onverwacht moment kreeg hij van ergens achteruit de zaal de vraag voorgelegd of dit alles een verkapte manier was om meer mensen aan het werk te krijgen in de bibliotheken. Hoorde ik dat goed? Maar Kees zei zonder blikken of blozen: "Als dat zo is dan ondersteun ik dat initiatief van harte".

Inkoppertje!

Reacties

  1. Goed verhaal!
    Ook Arnhem was een goede bijeenkomst. Positief kritisch publiek. Op elkaar en op de ontwikkelingen. Om mee te nemen en over na te denken, voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk, #deBibliotheekopschool heeft ook al een account! Mooi. En ik ben natuurlijk benieuwd hoe Tilburg was.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Een overweging

Ik heb een probleem en een zorg. Het probleem is dat ik te druk ben. Niet gewoon flow druk, maar onoverzichtelijk, benauwend en verlammend druk. Dat komt voor een groot deel doordat we binnen Biebsearch junior de samenwerking met Boek1boek hebben beklonken en ik heel graag na de herfstvakantie op zes scholen wil starten met het digitaal lenen en leveren. Alles wat daarvoor nog moet gebeuren hoef ik zeker niet alleen te doen, maar ik moet wel het overzicht bewaken en natuurlijk op tijd mensen inschakelen om me te helpen. Deze drukte is dus ‘tijdelijk’. Maar helaas vlieg ik al maanden – zo niet jaren – van de ene naar de andere ‘tijdelijke’ drukte. Met als gevolg dat boeken veel te lang op m’n leestafel blijven liggen, ik geen tijd neem om ziek te zijn, de seizoenswisselingen in de natuur ongemerkt aan me voorbij gaan en het contact met de mensen in m’n directe omgeving en met mezelf wel wat te wensen overlaat. Voor een ander deel neemt de druk nog eens toe door de innerlijke wens reg