Doorgaan naar hoofdcontent

Wie maken de Bibliotheek op school?


Dat we grootse plannen hebben voor de Bibliotheek op school hebt u hier al vaak kunnen lezen. Dat we deze maand via zes regionale conferenties de eerste stappen in die richting zetten is hopelijk ook al bekend. Maar wat die Bibliotheek op school precies gaat inhouden, hoe we dat met elkaar gaan organiseren en financieren en wie dat allemaal gaan uitvogelen, die vragen zijn nog niet beantwoord.

En dat wordt wel een keer tijd. Laat ik dus beginnen met de Wie vraag, want die is niet meer zo moeilijk. De grote groep deskundigen van de vier belangrijkste programma's Kunst van Lezen, Biebsearch junior, Boek1boek en Schoolbieb, is namelijk gekrompen tot een meer werkbaar kernteam van vier personen. Dit team beschrijft in opdracht van het SIOB onder andere:
  • wat de Bibliotheek op school inhoudt en oplevert,
  • wat je als bibliotheek (en school) moet kennen, kunnen en doen om deze gezamenlijke aanpak aan te bieden (en te gebruiken),
  • hoe je hiervoor op strategisch, beleidsmatig en uitvoerend niveau een netwerk voor opbouwt en onderhoudt,
  • wat het gaat kosten,
  • hoe we dit als bibliotheken, onderwijs en overheid samen kunnen realiseren,
  • hoe we dit als bibliotheekbranche moeten organiseren 
  • en - niet onbelangrijk - hoe we dit zo snel mogelijk over het land gaan uitrollen.

Een flinke maar mooie klus dus. En daarvoor heb je een krachtig en prachtig team nodig. Nou, volgens mij is dat gelukt. Daarom stel ik dit kernteam graag aan u voor:
  • Jellie Tiemersma, als algeheel projectleider de verbindende schakel tussen opdrachtgever, branche en resultaat
  • Marleen Wijnen, die zich als projectsecretaris nu al onmisbaar heeft gemaakt door alles perfect te verslaan, verzamelen en archieveren
  • Jan Klerk, als projecleider digitale componenten verantwoordelijk voor de pijler mediawijsheid en het verbinden van alle (digitale) content via de landelijke infrastructuur
  • en Ik, als projectleider (door)ontwikkeling aanpak, waarin ik me vooral mag buigen over wat de aanpak inhoudt, wie dit moeten gaan doen en hoe we het gaan realiseren

Een stoere uitdaging dus! Maar gelukkig hoef ik dat allemaal niet alleen te bedenken, want de projectleiders en ervaringsdeskundigen van die vier belangrijkste bibliotheekprogramma's blijven natuurlijk nauw betrokken.

En dan? Tja, we hebben een strakke planning, met als eerste communicatiemoment na de conferenties de nieuwe Bibliotheek2daagse in december. We kunnen dan zeker nog geen antwoord geven op álle vragen, maar ik zal me er in ieder geval hard voor maken dat er dan meer duidelijkheid is over wat u in 2012 allemaal van ons mag verwachten. En wat u zelf al kunt doen om uw bibliotheek (en school) voor te bereiden op de Bibliotheek op school.

In de tussentijd kunt u mij en dit project blijven volgen op dit blog en op de nieuwe website www.debibliotheekopschool.nl. Want daar komt straks echt alles samen, beloofd. En omdat alle kennis en kunde niet alleen bij mij of in die vier programma's zit, nodig ik u ook uit om hier al uw vragen, opmerkingen, wensen, suggesties, tips of andere ideeën achter te laten. Ik weet namelijk niet alles maar kan wel heel goed luisteren.

Alvast bedankt en tot in Groningen!

Reacties

  1. Voor het concept Bibliotheek Op School zijn m.i. ook de opvolgers van Educat van belang. Educat is momenteel het meest gebruikte pakket voor schoolmediatheken BO.
    Voor Vubis-bibliotheken wordt er druk gewerkt aan V@school. Voor bicatWise-bibliotheken is er educatWise, nu als pilot te zien bij bibliotheek Gouda.
    Vriendelijke groet,
    Yoop Butter
    HKA (de softwaremakers van o.a. Boek1Boek, Educat en educatWise)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Yoop: Ja, de catalogus is in beeld en zeker belangrijk om alle collecties te ontsluiten en leengegevens te genereren. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Kleur bekennen

De vakantie is nu echt voorbij. Ik kan alweer twee schooldagen en één werkweek afvinken. Voor me ligt een seizoen dat is opgedeeld in 240 blokjes met lessen, supervisie en tentamens, met zinvolle maar pittige stageopdrachten, met werken als zingevingsvrijwilliger en met een eindscriptie waarvoor het onderwerp zich hopelijk nog aandient. Oh ja, en dan zijn er nog evenveel (en meer) blokjes gevuld met m'n baan én blokjes voor noodzakelijke Zielentijd . Tijd voor verwerken, leeglopen, kauwen en herkauwen, ordenen en herordenen, evalueren en loslaten. Lege blokjes dus.  Ik wist op dag 1: dit wordt een vol jaar. Overzichtelijk, er is een kop en een staart, maar vol. Ik weet na dag 2: dit wordt een intens jaar. Al bij het eerste thema waarop we mogen reflecteren wordt er iets in mij dieper aangeraakt dan tot nu toe: geven en ontvangen. Als we vervolgens elkaar geestelijk gaan begeleiden, blijkt hoe krachtig en intiem het is als er een onvoorwaardelijke ruimte wordt geboden aan jouw verha