Doorgaan naar hoofdcontent

Horen, erbij zijn of zwijgen



Het waren twee rare dagen. In aansluiting op de ledenvergadering vond gister in Utrecht de uitreiking plaats van de Bibliotheek Innovatieprijs. U weet wel, daarvoor was Hengelo genomineerd. Een bijzondere dag dus. De bekendmaking van die nominatie was sneller dan de gebaande, officiële wegen de wereld in geslingerd (met dank aan web2.0), dus ik ging er vanuit dat dat met de prijsuitreiking ook wel zo zou gaan. Dat ik er zelf niet bij was, compenseerde ik dus met een open twitterkanaal. Grote kans dat ik de uitslag toch bijna real time zou horen.

Het werd kwart voor twee... het werd twee uur... het bleef zo heel erg stil. Was het een complot? Was er een twitterstoring? Had men alle banden met de buitenwereld verbroken of verboden? Die winterchaos speelde zich toch vooral rond de spóórwegen af? Tuurlijk, het programma kon uitgelopen zijn, maar dat kun je toch óók even twitteren?

Uiteindelijk kreeg ik na een uurtje ofzo - viavia - een verlossend mailtje. OB Amsterdam had met haar NovaLocal de volle 30.000 euri gewonnen. Niks delen met elkaar, gewoon ouderwets één nummer 1. Jammer voor ons, hulde voor Amsterdam! Wat rond die tijd wel binnenkwam bij m'n manager, was een grote bos bloemen van bestuur&jury van de BIP2009. Gefeliciteerd met uw nominatie. En bedankt!

Vandaag verscheen het juryrapport op de VOBsite. Met NovaLocal heeft de branche zich opnieuw op de kaart gezet, complimenten voor de makers. Wel jammer dat de URL van ons kenniscentrum Onderwijsvragen Twente overal verkeerd wordt geschreven. Het is lang geleden dat ik ergens Twenthe met een H zag staan.

Dat het qua communicatie ook anders kan, bleek slechts 24 uur later. Vandaag was de prijsuitreiking van De Beste Bibliotheek van Nederland. Een hele rij genomineerden, opnieuw een volle zaal. Terwijl één enthousiasteling de buitenwereld op de hoogte hield van alle toespraakjes en de top 14 real time twitterde, fietste een collega er vanuit 'ons Eanske' halverwege tussendoor met de opmerking dat de uitslag allang op diezelfde VOBsite stond. Proficiat DOK Delft! Maar vandaag liep je dus zelfs achter als je erbij was.

Wat mij betreft de wereld op z'n kop.
Of zie ik dat verkeerd...

Oh ja, en die grote bos bloemen, die kwam m'n manager vanmorgen mooi even langsbrengen. Voor bewezen diensten en op het goede nieuwe jaar met mooie nieuwe kansen. Bedankt, mijn inzet heb je!

Reacties

Een reactie posten

Populaire scribble

Het verleden rechtgezet

10.01.2010 VERLEDEN Met mijn uitgever in de bibliotheek van Enschede - hij vroeg, ik antwoordde, er waren naar schatting zestig, zeventig of tachtig mensen. Na afloop een man van mijn leeftijd, hij vertelde dat we zes jaar bij elkaar in de klas hadden gezeten, lagere school, Amsterdam. Ik herkende hem, ik herinnerde me alles wat hij vertelde, de machine liep. Daarna een man en zijn vrouw met wie ik tegelijkertijd op het Spinoza Lyceum had gezeten, ook Amsterdam, hij twee klassen hoger, zij twee klassen lager. Ik had een vage herinnering. Vervolgens twee mannen die zich bekend maakten als oud-leerlingen, middelbare school Hengelo (O). Ik herinnerde me niets, ze moesten het verleden zelf boetseren, ik zag hoe ik ontstond onder hun handen. De jongste vertelde dat ik hem een twee had gegeven voor een boekbespreking. Ik schaamde me, dat had ik nooit mogen doen. A.L. Snijders / AFDH uitgevers Via: Enschedeaanzee Foto: Edstep