Doorgaan naar hoofdcontent

Een projectleider op dreef


Het zijn drukke tijden voor de projectleider Biebsearch Junior. Zoveel beleefd, zoveel te doen, zo weinig tijd om erover te bloggen. Zelfs de officiële site loopt achter, oh schaam... Een projectleider van niks, dat is wat het is. En waar is dat baasje dan zoal zo druk mee?

Nou, eerst een afstemmingsoverleg tussen de VOB, de nieuwe partners van Schoolbieb.nl, de makers van Boek1Boek en de vertegenwoordigers van Biebsearch VO/ROC en Junior. Dan een directieoverleg in Biddinghuizen en in Lelystad; doen de scholen nú mee of stappen ze later in. Plus de informerende teampresentaties in Hengelo (nog één te gaan), Delden en Raalte/Broekland. Met gelukkig binnenstromende mailtjes van die scholen dat ze definitief mee willen doen en werkafspraken willen maken voor de lokale schoolplannen. En een vergadering met het projectteam, met onderzoeksbureau Cubiss over de evaluaties en met de ontwikkelaars van het bibliotheekconcept in de nieuwe Multifunctionele Accommodatie in Lelystad. Oh ja, en dan was er ook nog de IPON, een onderwijs&ICT beurs, waar ik m'n licht liet schijnen over alle partijen die scholen bestoken met leeromgevingen en digitale content. Beetje netwerken dus. Dan kan het gebeuren dat die voortgangsrapportage, dat format voor de schoolwerkplannen en zo'n nieuwsbericht op de site over alle grote en kleine projectstapjes er even bij in schieten. Poeh, dat valt dus lang niet mee.

Tussen alle hectiek door was er ook nog even tijd voor iets onverwachts. Ik was gevraagd om een workshop te geven tijdens een ICT-dag voor alle basisscholen binnen de Tubbergse Onderwijs Federatie. Over 23onderwijsdingen voor het primair onderwijs (najaar 2010 online!) en natuurlijk over m'n eigen project. Bij aankomst bleek ik tot na de lunch 'vrij' te zijn, maar gelukkig was er een interessante keynote speaker: Wim Veen. Ik blogde al eerder over zijn Homo Zappiens en deze ochtend kon ik hem en zijn verhaal dus live beleven.

Dat was mooi. Hij sprak over het spelend leren dat kinderen van nu doen achter die computer. Hoe ze via al die games en al die web2.0 toepassingen leren hun eigen strategie te kiezen (hoe pak ik een probleem aan), hun eigen keuzes te maken (welke beslissing neem ik) en zelf dingen te creëren (hoe maak ik iets). Kortom; hoe leren weer leuk wordt, omdat het zo'n gepersonaliseerd leerpad is. Volgens Wim Veen gaat het leren van vandaag over 'feiten manipuleren en verbinden, er zin aan geven en ze delen met anderen'. En de leraar van vandaag is eigenlijk een onderwijskundig choreograaf: hij hoeft alleen de dans te ontwerpen, de leerling leert dansen. Tja, daar blijft zo'n zaal vol leerkrachten niet stil bij.

Maar ze hadden zijn verhaal aandachtig aangehoord. En het was echt een perfect bruggetje naar dat wat wij doen met 23onderwijsdingen. Het spelend leren, leren leuk maken, web2.0 ontdekken, zodat je weet waar jouw leerlingen mee bezig zijn, zodat je een gepersonaliseerd leerpad kunt aanbieden, zodat je een mooie dans kunt ontwerpen, zodat je jouw leerstof kunt manipuleren en verbinden, er zin aan kunt geven en het kunt delen met anderen.

Dus ik sprak Wim nog even over wat wij doen als bibliotheken, met deze cursus en met ons Biebsearch. En het was zo kicken om hem daarbij te zien glunderen. Want dat was nu precies waar hij een grote rol en enorme kansen voor de bibliotheken zag. Een compliment dus voor dat wat we doen, van mister Veen himself. Top! Misschien moeten we een volgende keer gewoon samen op pad om te vertellen over die Homo Zappiens in de bibliotheek.

Verder leverde deze dag me nog een hereniging en LinkedIn-connectie op met een oude partner van OnderwijsvragenTwente, mooie content voor de leeromgeving van Biebsearch Junior in de serieusgame voor kleuters Mijn naam is Haas, inzicht in hoe leerkrachten tegen een elektronische leeromgeving aankijken en een compliment voor feit dat we als bibliotheek zo on-bibliothecaresserig bezig zijn.

Kijk, dat zijn nog eens TOF-dagen!

Reacties

  1. Mij iets te hectisch zo'n dag denk ik, maar mooi voor en van jou!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Jouke: gelukkig was dit niet allemaal op één dag hoor, ik ben superwoman niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoezo een projectleider van niks? Dit is toch wat een projectleider doet. Een rapportage is daar slechts de weerslag van. Maar een rapportage zonder deze gebeurtenissen is dus niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En bedankt, Captain! Vandaag kwam het er weer niet van... die rapportage. Wel veel gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Astrid: ai, dat valt me nou een beetje tegen dat het niet op 1 dag was :-).
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jouke: 't wás niet zo, maar 't vóelde wel zo! Jij ook mooie dagen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Gedeelde smart

We hebben een klein feestje en nemen de kinderen mee uit eten. Om het avontuur nog groter te maken proberen we een onbekend doch aanbevolen restaurant. Een menukaart? Nee, die hebben we niet. Even de QR code scannen voor alle gerechten. Papier is zó ouderwets... Of we het concept kennen. Concept? Nou nee. Het heet 'shared dining'. De gerechten zijn iets kleiner en de bedoeling is dat je alles wat je bestelt op tafel zet en het gezellig met elkaar deelt. Oké... even schakelen... allemaal iets anders bestellen dus. En de friet, dat moet ook apart besteld worden? Ja dus. Nou, een avontuur is het wel, dat moet gezegd. Vooral als alles wordt geserveerd. Want iedereen krijgt namelijk toch gewoon z'n eigen gerecht. Ziet er goed uit hoor, maar waar zijn de lege borden om het te 'sharen'. Hoe hadden ze dit nou precies bedacht? Het avontuur wordt nog groter als de ober mijn noodles voor me zet met de opmerking: "kan een beetje pittig zijn, maar u gaat niet dood hoor.&quo