Doorgaan naar hoofdcontent

De wát factor?

Ik heb me nu toch een gek boek cadeau gekregen... Geen nood Henny, ik ga het echt helemaal lezen, je verhaal erover was aanstekelijk enthousiast. Maar eerlijk is eerlijk, op basis van het bijbehorende filmpje zou ik het nooit gekocht hebben.



De Whuffie Factor dus!
Ofwel: de kracht van onlinecommunities voor persoonlijk en zakelijk succes. Onzichtbaar krediet, sociaal kapitaal. Je kunt het niet eten, niet voelen en je kunt het ook niet aan iemand zien. Je kunt het wel via anderen horen en erover lezen.

Dat zit zo. Bij traditionele marketing stop je ergens geld in en hoop je dat er klanten op je af komen. In de social-media marketing geef je jouw kennis of product weg en bouw je hier krediet mee op. Onzichtbaar krediet. Door goed te doen voor anderen, zonder er direct iets voor terug te verwachten. Sociaal kapitaal. Whuffie. Zonder whuffie verlies je je connecties en zal elke aanbeveling die je doet worden gezien als spam, vergezeld van negatieve reacties en een verlies van sociaal kapitaal. Dit boek gaat over het vergroten van dat kapitaal, over strategieën en tactieken om via onlinecommunities succesvol te worden.

Tara 'MissRogue' Hunt (o.a. te volgen op haar blog HorsePigCow) is zo open als iemand online maar kan zijn. Ik ga niet alle linkjes  plaatsen van waar deze Miss te vinden is, maar geloof me, ze zit overal. Ze heeft 15 jaar besteed aan zowel het deelnemen als het bouwen van onlinecommunities en brengt haar onconventionele visie op marketing al ruim 10 jaar in de praktijk. Da's best lang, voor zoiets jongs als web2.0.

Ergens halverwege haar boek ontdek ik een lijstje (há lekker, lijstjes) met 11 manieren om bijzonder te zijn, om je klant een fantastische ervaring te bezorgen. Dus ik denk gelijk aan de bibliotheken. Zouden wij hier iets mee kunnen?
  • Het zit 'em in de details
  • Overtref de verwachtingen
  • Speel in op emoties
  • Maak je product speels
  • Maak iets modieus' van iets doodgewoons
  • Zorg voor flow
  • Laat mensen personaliseren
  • Wees experimenteel
  • Maak het eenvoudig
  • Maak van geluk je zakelijk model
  • Wees een sociaal katalysator

Oké, ik weet het goed gemaakt.
Ik ga dit een beetje bestuderen en kijken of ik nog ergens iets echt waardevols kan vinden. Dat neem ik mee in m'n koffertje naar onze volgende bijeenkomst van die leuke, speelse, experimentele, eenvoudige, gelukkige Alles-is-liefde-crew. Want volgens mij zit hier wel wat voeding in voor een nieuwe impuls aan onze missie.

Deal?

Reacties

Populaire scribble

Kleur bekennen

De vakantie is nu echt voorbij. Ik kan alweer twee schooldagen en één werkweek afvinken. Voor me ligt een seizoen dat is opgedeeld in 240 blokjes met lessen, supervisie en tentamens, met zinvolle maar pittige stageopdrachten, met werken als zingevingsvrijwilliger en met een eindscriptie waarvoor het onderwerp zich hopelijk nog aandient. Oh ja, en dan zijn er nog evenveel (en meer) blokjes gevuld met m'n baan én blokjes voor noodzakelijke Zielentijd . Tijd voor verwerken, leeglopen, kauwen en herkauwen, ordenen en herordenen, evalueren en loslaten. Lege blokjes dus.  Ik wist op dag 1: dit wordt een vol jaar. Overzichtelijk, er is een kop en een start, maar vol. Ik weet na dag 2: dit wordt een intens jaar. Al bij het eerste thema waarop we mogen reflecteren wordt er iets in mij dieper aangeraakt dan tot nu toe: geven en ontvangen. Als we vervolgens elkaar geestelijk gaan begeleiden, blijkt hoe krachtig en intiem het is als er een onvoorwaardelijke ruimte wordt geboden aan jouw verhaa