Doorgaan naar hoofdcontent

Blogkermis: over de mooiste bomen in het bos


Het heeft even geduurd, maar de blogkermis draait weer. Bij Romke uit Arnhem dit keer. Ik ben nog niet zoveel kermisklanten in m'n netvibes tegengekomen, maar ik zit ook in een ander netwerk volgens mij. Dus wie weet kan ik mijn volgers hiermee inspireren ook mee te draaien!

Romke zwengelt een praktisch probleem aan. Hij constateert dat, waar het 2.0-speelveld 'vroeger' nog overzichtelijk was, hij nu van de ene over de andere toepassing buitelt. Hyves, MySpace, Facebook, Twitter, Digg, YouTube, LibraryThing, Flickr, Bubbleshare, Photobucket, Shadows, Delicious, Netvibes en dan niet te vergeten al die Ning communities. Je hebt je net een beetje verdiept in de ene tool of sociale site, of er zijn al weer 10 vergelijkbare andere. Dus vraagt Romke ons: welke keus moet je als bibliothecaris maken, waar zitten je toekomstige klanten, wat zijn de meest relevante applicaties? Wat is een blijvertje en welke zal ik links laten liggen?

Logische vragen, die we ons misschien allemaal wel eens stellen. Maar een eenduidig antwoord is er volgens mij niet. In een elevatorpitch zou ik zeggen:

Je moet datgene kiezen dat bij jou past. Je klanten doen dat ook, dus die zitten overal, ook waar jij zit. De meest relevante dingen zijn diegene waarmee jij jouw boodschap kunt uitdragen. Niemand weet wat de blijvertjes zijn en er blijven er voorlopig nog heel veel bijkomen. Links van jou liggen die dingen waar jij niks mee hebt, maar die worden vast heel nuttig gebruikt door een collega die er wel wat in ziet. Of niet. Zo beantwoordt ieder voor zich z'n eigen vragen en filteren de toppers en de floppers zich er vanzelf uit. Probleem opgelost!

Oké, ik maar me d'r misschien een beetje makkelijk vanaf. Maar hoe ik er ook over nadenk, ik blijf hier op terugkomen. Het gebruiken van web 2.0 is iets persoonlijks. Als jij iets heel leuk vindt, zie je vanzelf mogelijkheden om je klanten er mee te bereiken. Voor mij staat het bloggen bovenaan de lijst en met een paar collega's die (bijna) dezelfde tic hebben, schrijven we met veel plezier aan ons Biebloghengelo. Ook al zijn er nog maar weinig reacties en snappen zelfs sommige collega's niet echt waarom we dit doen.

Binnen Overijssel proberen we met een enthousiast team op een ontspannen manier leuke 2.0 dingen te bedenken voor onze klanten. En daar ontdekken we eigenlijk hetzelfde. Er zijn legio mogelijkheden, maar iedereen trekt naar dat wat hem persoonlijk het meest raakt. En dat is ook goed, want zo ontstaan de mooiste dingen.

Dus ik zou zeggen: gebruik jouw 23dingen ervaring om onbevreesd vanalles iets uit te proberen, kies dat wat bij jou past om je in te verdiepen en kijk voor de rest vooral goed bij de buren. En laat je inspireren of vraag hem zijn ding met jou te delen. Want daar gaat het toch om met 2.0; delen!

Reacties

Populaire scribble

Net als in de film

Iemand zei laatst: "Wat hebben jullie toch een leuk team in Overijssel". Dat klopt. We hebben leuke mensen en die doen leuke dingen. Eén van die dingen is onlangs gestart. We realiseren ons namelijk dat er - na een explosie van 23dingencursussen - nog niet echt veel is gedaan met de energie die daarbij is vrijgekomen. Dus dat gaan we oppakken: het vervolg op 23dingen. Onze captain-of-leuke-dingen heeft een Alles-is-liefde-crew samengesteld en legt uit dat we niet trots en bevooroordeeld moeten zijn, maar dat we de juiste keuzes moeten maken. Keuzes met het hart. Beginnend met de vraag: wat is eigenlijk het probleem. Om ons een handje te helpen noemt hij vier probleemgebieden. Onze klanten, want die laten zich maar moeilijk bereiken Onze collega's, want die zijn weer een beetje ingedut Onze bazen, want die moeten ons meer tijd, geld en aandacht geven Wijzelf, want we durven, kunnen of willen die volgende stap nog niet te zetten Of we hier alvast even op willen reageren....