Ik loop op een zaterdagmiddag door de binnenstad. Ik kruip een beetje in m'n kraag om me af te schermen van alle mensen. De meesten zitten vol energie en richten die op elkaar, de volle tassen of de omgeving. Ik doe even niet mee, maar het is onvermijdelijk dat mijn sensoren dingen oppikken.  Zoals de vier dames een eindje verderop. Vlot gekleed, lange wapperende haren, net iets te vrolijk. Ze wisselen kennelijk uit wat voor leuke dingen ze allemaal hebben gedaan en genieten super blij van het genot van de ander. Ik probeer m'n oordeel te negeren. Terwijl ze zich weer in twee stellen opsplitsen volgt een fascinerend afscheidsritueel. "Veel plezier nog. Snel weer eens afspreken. Doeidoei." En terwijl ze zich al heeft omgedraaid, roept één van de dames nog luid "Hartje!". Oké, ik weet dat ik geen voorloper ben. Niet in mode, niet in gadgets, in geen enkele hype om eerlijk te zijn. Dus leg me even uit, sinds wanneer zijn we onze emojis gaan uitspreken? Hoe het ...
beschrijf jezelf en herlees een ander

Ik heb het in het nieuws niet meegekregen, maar schrik hier wel van zeg.
BeantwoordenVerwijderenIk heb het in het nieuws wel meegekregen (uitspraak Raad van State) en schrik er ook van.
BeantwoordenVerwijderenNederland anno 2009!!
Ik begrijp dat de betreffende leraar zonder problemen en met hulp van de school op zoek gaat naar wat anders. Tja...
BeantwoordenVerwijderen@Henk: Ik weet niet op het echt dé oplossing is, maar een (echte) scheiding van kerk en staat en van kerk en onderwijs zou misschien wel wenselijk zijn.
@ Henk,
BeantwoordenVerwijderenEr bestaat ook bijzonder onderwijs op niet-levensbeschouwlijke grondslag. Elke groep ouders kan in principe een eigen school oprichten en krijgt subsidie als aan de wettelijke eisen voldaan wordt. Er zijn hier in R'dam verschillende neutraal-bijzondere scholen waarvan de ouders het bestuur vormen, zowel 'gewone' scholen als Jenaplan, Montessori- en Vrije Scholen. Ik vind het een groot goed dat dit in Nederland kan en dat je niet verplicht bent je kind naar een gemeentelijke school te sturen. Hiermee wil ik niets ten nadele van het openbaar onderwijs zeggen, maar wel iets ten voordele van keuzevrijheid.
@ Henk,
BeantwoordenVerwijderenOver het onderwijs op 'Iederwijs', heb ik ook mijn twijfels. Over islamitische scholen ook. Over sommige elitescholen ook. Maar ik vind toch dat ouders de vrijheid moeten hebben zelf een school op te richten. Het lijkt mij dat het krijgen ('nemen') van kinderen een veel ingrijpender beslissing is dan de schoolkeuze en dáár houdt de overheid zich in Nederland, zolang je niet als zwakbegaafd bekend staat, (gelukkig) buiten.
In andere landen (o.a. België) mag je voor zover ik weet zelf je kind(eren) les geven. Ik zeg niet dat ik dat zou willen, maar ik denk ook niet dat wat je op school leert per se beter is dan wat je thuis leert. Zoals bekend is de kennis van veel Pabo-studenten niet erg overtuigend.
Groet, schrvrdzs
@ Astrid,
Dank voor de ruimte voor deze discussie.
@schrijver: Graag gedaan hoor, een beetje discussie is nooit weg ;-)
BeantwoordenVerwijderenVoor mij staat de kwaliteit van onderwijs en dus de kwaliteit van de leraar en de schoolleiding bovenaan. En dat mag nooit ondergeschikt raken aan religie, geaardheid of onderwijsvorm.