Zo lang als de bibliotheek bestaat, ontvangen we schoolklassen - neem ik aan - en leren we kinderen informatie te vinden en beoordelen. Vroeger alleen in boeken, nu ook op internet. En die programma's zijn nog lang niet uitontwikkeld. Leerlijnen mediawijsheid schieten als paddestoelen uit de grond, iedereen is op zoek naar nog beter, completer en mediawijzer materiaal.
Groepen uit het speciaal onderwijs komen ook wel in de bibliotheek, maar dat is altijd een beetje... nou ja, zoeken. We bieden dezelfde programma's, de leerkracht bepaalt welke groep welk programma aan kan en in overleg passen we vooral de manier van werken aan. Meestal niet de inhoud. Met speciaal onderwijs kan dat nog net. Heel anders wordt het als je met een Cluster 3 school te maken hebt: kinderen met o.a. een verstandelijke beperking. Wat bied je dan? Toch hebben deze kinderen natuurlijk net zo goed recht op het leren omgaan met de computer en internet en hebben juist zij extra bescherming nodig op dat grote boze web.
Ik had daar nog niet bij stilgestaan, totdat ik vorige week via de nieuwsbrief van Vives gelinkt werd naar Willie Webwijs: een online en gratis (yes!) leerprogramma waarmee licht verstandelijk gehandicapten veilig en verantwoord het internet leren gebruiken. In 5 modules worden de belangrijkste vaardigheden op het gebied van chatten, e-mailen, webwinkelen en surfen voorgedaan, aangeleerd en getest. Goed plan!
Na het zien van het demofilmpje concludeer ik dat dit in de eerste plaats voor volwassen cursisten is gemaakt en ik ga er maar vanuit dat over de vormgeving en het taalgebruik is nagedacht. Het komt me allemaal best bekend voor. De ingrediënten poppetje, kamers, theorie, tips, vragen, beloning zijn al in vele variaties verwerkt. Ondanks dat ik het een prima initiatief vind, bevestigt het wel mijn idee dat het gewoon heel lastig is om een goed, mooi én onderscheidend product over internetgebruik te maken.
Maar het motto van Willie Webwijs staat als een huis: gewone kansen voor bijzondere mensen. Het is goed dat er mensen zijn die dat niet uit het oog verliezen.
Groepen uit het speciaal onderwijs komen ook wel in de bibliotheek, maar dat is altijd een beetje... nou ja, zoeken. We bieden dezelfde programma's, de leerkracht bepaalt welke groep welk programma aan kan en in overleg passen we vooral de manier van werken aan. Meestal niet de inhoud. Met speciaal onderwijs kan dat nog net. Heel anders wordt het als je met een Cluster 3 school te maken hebt: kinderen met o.a. een verstandelijke beperking. Wat bied je dan? Toch hebben deze kinderen natuurlijk net zo goed recht op het leren omgaan met de computer en internet en hebben juist zij extra bescherming nodig op dat grote boze web.
Ik had daar nog niet bij stilgestaan, totdat ik vorige week via de nieuwsbrief van Vives gelinkt werd naar Willie Webwijs: een online en gratis (yes!) leerprogramma waarmee licht verstandelijk gehandicapten veilig en verantwoord het internet leren gebruiken. In 5 modules worden de belangrijkste vaardigheden op het gebied van chatten, e-mailen, webwinkelen en surfen voorgedaan, aangeleerd en getest. Goed plan!
Na het zien van het demofilmpje concludeer ik dat dit in de eerste plaats voor volwassen cursisten is gemaakt en ik ga er maar vanuit dat over de vormgeving en het taalgebruik is nagedacht. Het komt me allemaal best bekend voor. De ingrediënten poppetje, kamers, theorie, tips, vragen, beloning zijn al in vele variaties verwerkt. Ondanks dat ik het een prima initiatief vind, bevestigt het wel mijn idee dat het gewoon heel lastig is om een goed, mooi én onderscheidend product over internetgebruik te maken.
Maar het motto van Willie Webwijs staat als een huis: gewone kansen voor bijzondere mensen. Het is goed dat er mensen zijn die dat niet uit het oog verliezen.
Reacties
Een reactie posten