Volgens mij ben ik best een spiritueel mens, maar die spiritualiteit laat zich niet echt vangen in een Boek, een Kerk of een Religie. Simpelweg omdat ik er niet mee ben opgegroeid. Dan moeten er andere wegen je pad kruisen om die deuren te openen. Zo had ik ooit een vriendje uit een 'Christelijk nest'. Uit nieuwsgierigheid ben ik eens begonnen in de Bijbel, hoofdstuk 1. Dat was niet echt de weg om vriendschap te sluiten met God, zo leerde ik al snel. Later heb ik als muzikant in vele kerken gespeeld, ook tijdens de nachtmissen met Kerstmis. Maar dan was ik in de eerste plaats aan het werk, wat weinig ruimte bood voor het openen van een lijntje naar boven. Dat ik mijn spirituele lijntje op een ander vlak heb ontwikkeld heeft ook te maken met het feit dat ik altijd iets benauwends voel als het om het leven volgens 'Gods woord' gaat. Alles lijkt daarin zo duidelijk Goed of Fout, terwijl er tegelijkertijd wordt gestrooid met ontelbare interpretaties. En dat is voor...
beschrijf jezelf en herlees een ander

Ik heb het in het nieuws niet meegekregen, maar schrik hier wel van zeg.
BeantwoordenVerwijderenIk heb het in het nieuws wel meegekregen (uitspraak Raad van State) en schrik er ook van.
BeantwoordenVerwijderenNederland anno 2009!!
Ik begrijp dat de betreffende leraar zonder problemen en met hulp van de school op zoek gaat naar wat anders. Tja...
BeantwoordenVerwijderen@Henk: Ik weet niet op het echt dé oplossing is, maar een (echte) scheiding van kerk en staat en van kerk en onderwijs zou misschien wel wenselijk zijn.
@ Henk,
BeantwoordenVerwijderenEr bestaat ook bijzonder onderwijs op niet-levensbeschouwlijke grondslag. Elke groep ouders kan in principe een eigen school oprichten en krijgt subsidie als aan de wettelijke eisen voldaan wordt. Er zijn hier in R'dam verschillende neutraal-bijzondere scholen waarvan de ouders het bestuur vormen, zowel 'gewone' scholen als Jenaplan, Montessori- en Vrije Scholen. Ik vind het een groot goed dat dit in Nederland kan en dat je niet verplicht bent je kind naar een gemeentelijke school te sturen. Hiermee wil ik niets ten nadele van het openbaar onderwijs zeggen, maar wel iets ten voordele van keuzevrijheid.
@ Henk,
BeantwoordenVerwijderenOver het onderwijs op 'Iederwijs', heb ik ook mijn twijfels. Over islamitische scholen ook. Over sommige elitescholen ook. Maar ik vind toch dat ouders de vrijheid moeten hebben zelf een school op te richten. Het lijkt mij dat het krijgen ('nemen') van kinderen een veel ingrijpender beslissing is dan de schoolkeuze en dáár houdt de overheid zich in Nederland, zolang je niet als zwakbegaafd bekend staat, (gelukkig) buiten.
In andere landen (o.a. België) mag je voor zover ik weet zelf je kind(eren) les geven. Ik zeg niet dat ik dat zou willen, maar ik denk ook niet dat wat je op school leert per se beter is dan wat je thuis leert. Zoals bekend is de kennis van veel Pabo-studenten niet erg overtuigend.
Groet, schrvrdzs
@ Astrid,
Dank voor de ruimte voor deze discussie.
@schrijver: Graag gedaan hoor, een beetje discussie is nooit weg ;-)
BeantwoordenVerwijderenVoor mij staat de kwaliteit van onderwijs en dus de kwaliteit van de leraar en de schoolleiding bovenaan. En dat mag nooit ondergeschikt raken aan religie, geaardheid of onderwijsvorm.