Iemand zei laatst: "Wat hebben jullie toch een leuk team in Overijssel". Dat klopt. We hebben leuke mensen en die doen leuke dingen. Eén van die dingen is onlangs gestart. We realiseren ons namelijk dat er - na een explosie van 23dingencursussen - nog niet echt veel is gedaan met de energie die daarbij is vrijgekomen. Dus dat gaan we oppakken: het vervolg op 23dingen. Onze captain-of-leuke-dingen heeft een Alles-is-liefde-crew samengesteld en legt uit dat we niet trots en bevooroordeeld moeten zijn, maar dat we de juiste keuzes moeten maken. Keuzes met het hart. Beginnend met de vraag: wat is eigenlijk het probleem. Om ons een handje te helpen noemt hij vier probleemgebieden. Onze klanten, want die laten zich maar moeilijk bereiken Onze collega's, want die zijn weer een beetje ingedut Onze bazen, want die moeten ons meer tijd, geld en aandacht geven Wijzelf, want we durven, kunnen of willen die volgende stap nog niet te zetten Of we hier alvast even op willen reageren....
beschrijf jezelf en herlees een ander
Ik heb het in het nieuws niet meegekregen, maar schrik hier wel van zeg.
BeantwoordenVerwijderenIk heb het in het nieuws wel meegekregen (uitspraak Raad van State) en schrik er ook van.
BeantwoordenVerwijderenNederland anno 2009!!
Ik begrijp dat de betreffende leraar zonder problemen en met hulp van de school op zoek gaat naar wat anders. Tja...
BeantwoordenVerwijderen@Henk: Ik weet niet op het echt dé oplossing is, maar een (echte) scheiding van kerk en staat en van kerk en onderwijs zou misschien wel wenselijk zijn.
@ Henk,
BeantwoordenVerwijderenEr bestaat ook bijzonder onderwijs op niet-levensbeschouwlijke grondslag. Elke groep ouders kan in principe een eigen school oprichten en krijgt subsidie als aan de wettelijke eisen voldaan wordt. Er zijn hier in R'dam verschillende neutraal-bijzondere scholen waarvan de ouders het bestuur vormen, zowel 'gewone' scholen als Jenaplan, Montessori- en Vrije Scholen. Ik vind het een groot goed dat dit in Nederland kan en dat je niet verplicht bent je kind naar een gemeentelijke school te sturen. Hiermee wil ik niets ten nadele van het openbaar onderwijs zeggen, maar wel iets ten voordele van keuzevrijheid.
@ Henk,
BeantwoordenVerwijderenOver het onderwijs op 'Iederwijs', heb ik ook mijn twijfels. Over islamitische scholen ook. Over sommige elitescholen ook. Maar ik vind toch dat ouders de vrijheid moeten hebben zelf een school op te richten. Het lijkt mij dat het krijgen ('nemen') van kinderen een veel ingrijpender beslissing is dan de schoolkeuze en dáár houdt de overheid zich in Nederland, zolang je niet als zwakbegaafd bekend staat, (gelukkig) buiten.
In andere landen (o.a. België) mag je voor zover ik weet zelf je kind(eren) les geven. Ik zeg niet dat ik dat zou willen, maar ik denk ook niet dat wat je op school leert per se beter is dan wat je thuis leert. Zoals bekend is de kennis van veel Pabo-studenten niet erg overtuigend.
Groet, schrvrdzs
@ Astrid,
Dank voor de ruimte voor deze discussie.
@schrijver: Graag gedaan hoor, een beetje discussie is nooit weg ;-)
BeantwoordenVerwijderenVoor mij staat de kwaliteit van onderwijs en dus de kwaliteit van de leraar en de schoolleiding bovenaan. En dat mag nooit ondergeschikt raken aan religie, geaardheid of onderwijsvorm.