Doorgaan naar hoofdcontent

Imagodenken


Het werd een avondje uit, met collegavriendin @essen2punt0. De #omdenkshow speelde in Goor, van die meneer van die leuke boekjes. Een theatraal lesje in omdenken dus. Het verschil tussen denken in problemen of mogelijkheden. Of, zoals oprichter Berthold Gunster het in één zin mooi samenvatte: de ja-en denker bedacht het vliegtuig, de ja-maar denker de parachute. Samen met acteur Tim Winkel bracht hij z'n theorieën gelijk in de praktijk. Wat tot komische, herkenbare, pijnlijke en leerzame sketches leidde. En het publiek werd niet gespaard. Maar Goor en omgeving zit vol talentvolle omdenkers, dat hebben we ook geleerd.

Nog even voor de mensen die gisteren ook in de zaal zaten een klein excuus. Want ik snap dat het wat vreemd was, twee dames die ineens onder de stoel schieten van de lach. Als enige. Maar ja, het was toch echt wel heel erg grappig. Voor die twee dames dan. Als er ineens een softe jongeman op toneel verschijnt, een verdwaalde hippie, zacht mompelend, geen ruimte innemend, die schrikt van elke krachtige beweging en de aanwezige stem van z'n 'schoonvader', die hem uitdagend vraagt wat hij ook alweer doet voor de kost, waarop de jongeman verontschuldigend fluistert: "bibliothecaris".


Reacties

Populaire scribble

Een kwart eeuw

En dan is het nu officieel: m'n grote jubileum. Vandaag precies 25 jaar geleden begon mijn eerste werkdag bij Bibliotheek Hengelo. Waarmee ik definitief de droom van een leven in de muziek achter me liet. Toch handig, twee diploma's. Ik begon in een bibliotheek met één pc en telefoon per kantoor en communiceren ging vooral via post en fax. Op de studieafdeling stond nog een kaartenbak, als back-up voor de digitale catalogus. Als inlichtingenmedewerker heb ik flink wat microfiches van oude kranten opgeruimd in het juiste hoesje, want die kon de klant echt niet zelf op volgorde zetten. Afijn, het waren andere tijden. De eeuwige constante was mijn inzet voor leesplezier en leesbevordering op basisscholen. Het ontwikkelen en aan de man brengen van een programma voor alle groepen en in een structurele samenwerking deed ik eerst lokaal, toen provinciaal en uiteindelijk landelijk. Dit jaar viert Nederland het 10-jarig bestaan van de Bibliotheek op school .  Vorige maand hoorden we dat