Doorgaan naar hoofdcontent

Google Apps

Gisteren scande ik weer even snel m'n verplichte vakliteratuur VIVES (nr 85 - mei 2008) toen m'n oog viel op een artikel over Google Apps. Een voorbeeld van Software as a service: software die niet wordt geïnstalleerd op je pc, maar waarop je inlogt via je webbrowser.

Met Google Apps kun je e-mailen, chatten, een agenda bijhouden, documenten bewerken, spreadsheets en presentaties maken en je kunt alles ook nog eens in een Sharepoint-achtige omgeving bun-delen en toegankelijk maken.

Google Apps Premier Edition is voor het bedrijfsleven een volwaar-dig alternatief voor je totale kantoorautomatisering en kost 40 euro per gebruiker per jaar. Onderwijsinstellingen krijgen dezelfde mogelijkheden met de Education Edition voor niks-noppes-nada.
'De studenten van nu zijn de werknemers van de toekomst' en volgens de auteur zullen zij hun werkgever om Apps vragen als ze er eenmaal aan gewend zijn.

Met Google Apps geeft een school zijn leerlingen een gratis mail-box van meer dan 6GB op de domeinnaam van de school. Met de agenda worden afspraken en roosters gepland en worden project-agenda's gedeeld. Met Google Docs deel je bestanden en werk je samen. Heel eenvoudig maak je met Google Sites je eigen site waarin je alles overzichtelijk samenbrengt. Ook hier bepaal je weer wie wel en geen toegang heeft. Het is zelfs mogelijk om er je eigen digitale leeromgeving in te creëren. Google Apps gaat voor een revolutie zorgen: "over twee, drie jaar is iedereen om!"

Toen vroeg ik mij dus af of wij dit al weten en of we hier iets mee moeten/gaan doen. Google Rules en veel van this stuf gebruiken we al. Zullen we al die educatieve uitgeverijen eens een poets bakken en alle scholen (en onszelf natuurlijk) aan Apps brengen? Lijkt me wel een leuke uitdaging. Dat we hiermee de voorspelling, dat het internetverkeer rond 2011 helemaal verstopt zit, een handje helpen, neem ik maar voor lief.

Oh ja, en een paar bladzijden verder staat een leuk artikel over groep 7a van De Hooiberg in Borne, waarvan fanatieke juf Mandy het podcasten als schoolvak heeft geïntroduceerd. De geweldige ideeën blijven maar binnenstromen. Of zouden ze me nu gewoon ineens pas opvallen...

Reacties

  1. De wondere wereld van de referentiekaders...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga je ook nog podcasten Astrid? Of hou je het bij bloggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voorlopig heeft Astrid haar 'handjes' meer dan vol ;-) Zullen we anders de nieuwe pumples gaan podcasten?!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Buitengesloten

Ik heb een paar liefhebberijen. Puzzelen vind ik bij tijd en wijlen best ontspannend. Het houdt me offline. Schilderijen kunnen me fascineren. Vooral die van Edward Hopper. Een puzzel van Hopper was dus leuk te doen, maar zeker de moeilijkste tot nu toe. En ik kijk graag naar documentaires. Dus toen een vriend me wees op een al wat oudere docu over Hoppers werk en leven , ben ik er eens goed voor gaan zitten. Ik begrijp nu in ieder geval veel beter waar die wat lege, eenzame en vaak donkere beeltenissen vandaan komen. Hopper was zeker geen vrolijke man. Ik durf ook wel te zeggen dat hij eenzaam was in zijn huwelijk. En als introvert zocht hij liever de leegte dan de mensen op. Gelukkig heeft zijn lange, ietwat sombere leven, heel veel hele mooie kunstwerken opgeleverd. In de docu komt het schilderij Nighthawks, waar ik weken op heb zitten puzzelen, meerdere keren voorbij. Iemand gebruikt het ook als voorbeeld voor het feit dat al zijn schilderijen iets bevreemdends hebben. Op het eerst...