Doorgaan naar hoofdcontent

Zakelijk flirten

U dacht misschien 'wat ligt er nú op Astrids leestafel'? Sinds wanneer is de bibliotheek een plek voor zakelijk flirten?

Welnu, dat komt zo, ik kreeg een korte versie van dit boek gratis bij weer een ander boek, dat ik ook gratis kreeg. Vandaar. En omdat je een gegeven paard niet... Zodoende.

Maar eigenlijk is het best een leuk boek. Het geeft 40 eenvoudige tips om je zakelijke gesprekken te laten sprankelen, om jezelf enthousiast op de kaart te zetten en om de ander te verleiden tot het aannemen van je boodschap. Best handig, als je nogal eens met klanten (of collega's) om tafel zit om een product te verkopen!

Het begint met een eye-opener: informatieoverdracht geschiedt voor 7% door inhoud, 38% door de intonatie van je stem en voor 55% door non-verbale signalen. Opmerkelijk. Niet alleen door die kennelijk marginale bijdrage van de inhoud van je boodschap, maar ook omdat ik dacht dat intonatie een onderdeel was van non-verbale communicatie. Maar dat terzijde.

Behalve een paar open deuren over kleding, gebaren, spiegelen, do's en don'ts, kom ik toch ook wat leuke weetjes tegen. Niet alleen over hoe je met je eigen lichaamstaal kunt sturen, maar ook over wat je uit andermans lichaamstaal kunt aflezen. Daarom hier de top 10 uit mijn nieuwe assortiment gesprekstechnieken.

  • Draai je hart toe naar de persoon die je ontmoet, dan volgen automatisch je voeten, heupen, handen enz. Je letterlijk op de ander richten, is een vorm van aandacht geven, die altijd wordt gewaardeerd.


  • Wil je een goede sfeer, houd dan de hart tot hart-lijn tussen jou en je gesprekspartner vrij. Geen koffiekopjes, notitie-blokken, laptops, stapels papperassen of lichamelijke blokkades zoals gekruisde armen. Dat blokkeert ook het gesprek.


  • Sta je met iemand te praten, die z'n voeten van je af draait? Dan is de kans groot dat hij er eigenlijk liever vandoor wil gaan.


  • Ook de enkels verraden veel over onderliggende gevoelens. Stijf op elkaar geklemde, gekruisde enkels duiden op ingehouden emoties. Wil je dus een opener en persoonlijker sfeer? Probeer die ander dan zo te ontspannen dat hij die enkels van elkaar haalt.


  • Mensen waarderen het zeer als je hun naam onthoudt. Noem je gesprekspartner een keer bij de naam en het zal voelen als persoonlijke aandacht. Rebbelaars kun je ermee het zwijgen opleggen. Wie z'n naam hoort, houdt namelijk altijd even z'n mond.


  • Elkaars lichaamstaal spiegelen doen we allemaal en onbewust. Dat kan in je voordeel werken bij een moeizaam gesprek. Je mimiek en lichaamstaal zijn namelijk gekoppeld aan je gevoel. Als je je gesprekspartner kunt uitlokken om jouw positieve, enthousiaste lichaamstaal te spiegelen, heeft dat een positief effect op zijn eigen stemming.


  • Een persoonlijke valkuil: even snel dat telefoontje plegen waar je niet zoveel zin in hebt of een beetje tegenop ziet. Ai. Als je chagrijnig kijk of ingezakt zit, is dat te horen in je stem. Dus time-out, denk aan iets leuks, glimlach, zit rechtop of loop rond voor wat energie. En ga dan pas bellen. Je lichaamstaal beïnvloedt je stem, je woordkeuze en dus ook je stemming.


  • Dertig seconde is de gemiddelde aandachtscurve van de mens (dat u het maar even weet). Dat zijn ongeveer zestig woorden. Hoe introduceer je jezelf of vertel je je boodschap? Als je vooraf goed nadenkt over wat je wérkelijk wilt zeggen, kun je het vaak korter en bondiger houden dan bij een spontane formulering.


  • Een lastige: word brunette! Onderzoek met foto's toont het vooroordeel aan. Bruin = verstandig en betrouwbaar. Rood = fel en emotioneel. En blond = aantrekkelijk, maar minder diepgaand. Daar ga je, Scribbles. Nou ben ik benieuwd of m'n baas dat abonnement op de kapper gaat vergoeden.


  • Tot slot de leukste: zet een pot drop op je bureau. Wedden dat je collega's vaak even bij je langs komen? Zo kun je af en toe een babbeltje maken, dat bevordert je onderlingen band en met een goede band krijg je gemakkelijker dingen voor elkaar. Nou, dat hebben ze in Bibliotheek Hengelo al lang ontdekt!

Dus, komen wij elkaar binnenkort een keer tegen en hebben we een persoonlijk of zakelijk gesprek? Wees gewaarschuwd, want ik ben aan het oefenen. Kijken of ik uw lichaamstaal kan lezen en het gesprek met m'n eigen lichaamstaal kan sturen. En misschien neem ik ook wel wat dropjes mee.

Bron: Zakelijk flirten / Marjam Wiersman (Uitgeverij het Spectrum, 2007)

Reacties

  1. Leuke en interessante post! Ik heb er een CD-rom van maar heb m nooit afgeluisterd om het ingesproken is met een hele saaaie en traaage stem.

    Ik heb momenteel ook college over gesprekstechnieken, dus zal je tips ter harte nemen. En toepassen natuurlijk.

    Daarnaast krijg je een dikke pluim van me omdat je werkelijk elke dag een postje zet. Zou ik je niet na doen denk ik. Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Loez,

    Lezen ze hun eigen intonatietips met een saaie stem voor?! Niet slim.

    Elke dag ga ik niet redden hoor, meestal sla ik een dag over. Alleen deze week kwamen er ineens zoveel leuke dingetjes voorbij... En dan moet ik even hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @loez & astrid: volgens mij heb ik die cd-rom ook, gratis gekregen bij de Volkskrant ofzo.. Zit nog in het plastic denk ik ;p
    En kun je ook flirterig bloggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Astrid... ;) *wink* ;) Joomla for Overijssel okay... instruct Cesar and Dirk... need their support...
    U know who I am ... Nicole V told me about your worries...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ano: nu ben ik pas echt bezorgd! Iets minder crypisch was niet erg geweest ;-) Ik ben wel bang voor de power van Bart. Zal kijken wat ik voor je kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Gedeelde smart

We hebben een klein feestje en nemen de kinderen mee uit eten. Om het avontuur nog groter te maken proberen we een onbekend doch aanbevolen restaurant. Een menukaart? Nee, die hebben we niet. Even de QR code scannen voor alle gerechten. Papier is zó ouderwets... Of we het concept kennen. Concept? Nou nee. Het heet 'shared dining'. De gerechten zijn iets kleiner en de bedoeling is dat je alles wat je bestelt op tafel zet en het gezellig met elkaar deelt. Oké... even schakelen... allemaal iets anders bestellen dus. En de friet, dat moet ook apart besteld worden? Ja dus. Nou, een avontuur is het wel, dat moet gezegd. Vooral als alles wordt geserveerd. Want iedereen krijgt namelijk toch gewoon z'n eigen gerecht. Ziet er goed uit hoor, maar waar zijn de lege borden om het te 'sharen'. Hoe hadden ze dit nou precies bedacht? Het avontuur wordt nog groter als de ober mijn noodles voor me zet met de opmerking: "kan een beetje pittig zijn, maar u gaat niet dood hoor.&quo