Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe gelukkig bent u?

Gister in het nieuws!

Ongelukkige werknemers werken harder, beter en leveren de baas meer geld op. Wie zich goed voelt, maakt fouten.

Volgens onderzoekspsychologen van de universiteit in Alberta (Canada) zien sombere mensen hun werk als welkome afleiding van hun negatieve stemming.
"Niet zeuren, maar poetsen" noemen we dat hier. Ook kunnen ze zich beter focussen, omdat hun blik zich vernauwt door stress of angst. Gelukkige werknemers daarintegen besteden veel tijd aan het bewaken van hun geluk-kige stemming, zien werk als een ongewenste afleiding van die leuke dingen en zijn sneller afgeleid en verveeld.

Mooi is dat. Heb ik al eerder moeten incasseren dat je toewijding ter discussie staat als je geen RSI klachten hebt, en dan nu dit! Ergens voel ik wel dat er een soort waarheid, maar ik denk ook aan die werknemers die zo 'ongelukkig' zijn juist dóór hun werk. Die mensen die altijd wel wat te mopperen hebben. Over hun functie, hun salaris, collega's, de baas, de communicatie, het beleid... Die mensen waarbij het gewoon nooit goed is. Maar ook daarop geeft het artikel antwoord.

Wie niet helemaal gelukkig is met zijn functie, collega’s of het bedrijf waarin hij werkt, streeft ernaar om zijn situatie te verbete-ren. Dat verlangen is de motor voor creativiteit, volgens Marinus Knoope, auteur van De Creatiespiraal. Dus, in een bedrijf vol geluk-kige mensen wordt - volgens die theorie - te weinig geïnnoveerd. Weer een andere geleerde beweert in weer een ander boek dat melancholie een noodzakelijk ingrediënt is van een innovatieve en inventieve cultuur. Het is immers geen toeval dat kunstenaars en artiesten vaak een melancholische of zelfs depressieve aard hebben. Ik weet het niet. Volgens mij worden hier somberheid, ongelukkig zijn, melancholie en depressiviteit iets te makkelijk over één kam geschoren.

Conclusie, bedrijven die innovatie hoog op de agenda hebben staan, moeten vooral niet investeren in het welbevinden van hun R&D-personeel!

Nou Edwin, daar ga je met je pluim voor de ING, die haar perso-neel 1200 euro schenkt voor zelfontplooïng. Kennelijk zijn ze daar uitgeïnnoveerd. En hoe zit dat bij de bibliotheken? We ontwikkelen ons suf om klanten te behouden én te winnen. In traditionele én in nieuwe diensten. Dacht ik dat we in een soort positieve flow aan het komen waren, zitten we dus eigenlijk gewoon een beetje ongelukkig te zijn met z'n allen.

Mooi is dat...

Reacties

Populaire scribble

Een overweging

Ik heb een probleem en een zorg. Het probleem is dat ik te druk ben. Niet gewoon flow druk, maar onoverzichtelijk, benauwend en verlammend druk. Dat komt voor een groot deel doordat we binnen Biebsearch junior de samenwerking met Boek1boek hebben beklonken en ik heel graag na de herfstvakantie op zes scholen wil starten met het digitaal lenen en leveren. Alles wat daarvoor nog moet gebeuren hoef ik zeker niet alleen te doen, maar ik moet wel het overzicht bewaken en natuurlijk op tijd mensen inschakelen om me te helpen. Deze drukte is dus ‘tijdelijk’. Maar helaas vlieg ik al maanden – zo niet jaren – van de ene naar de andere ‘tijdelijke’ drukte. Met als gevolg dat boeken veel te lang op m’n leestafel blijven liggen, ik geen tijd neem om ziek te zijn, de seizoenswisselingen in de natuur ongemerkt aan me voorbij gaan en het contact met de mensen in m’n directe omgeving en met mezelf wel wat te wensen overlaat. Voor een ander deel neemt de druk nog eens toe door de innerlijke wens reg