Doorgaan naar hoofdcontent

Take a seat

Dat de digitale ontwikkelingen niet alleen binnen onze diensten plaatsvinden, maar ook bij onze 'ondersteunende diensten' blijkt uit een advertentie in Informatie Professional (7/8, 2008).

Om het de klanten makkelijk te maken, hebben we van die onoog-lijke verrijdbare multifunctionele krukjes. U kent ze wel. Ontwerper Jelte van Geest maakte voor Bibliotheek Eindhoven een robotstoel:
de Take a seat.

De lezer meldt zich via zijn rfid-pas aan bij de stoel en die zet vervolgens de achtervolging in. Zodra de lezer pauzeert, stopt ook de stoel. Het uitrusten kan beginnen. Door de rfid-technologie weet de stoel precies bij welke lezer hij hoort. Een zaaltje vullen met alle stoelen voor een lezing of voorstelling, wordt hiermee een hilarische bezienswaardigheid! Daar word ik dus heel blij van.

Reacties

  1. Als zo'n stoel zich maar niet teveel hecht aan z'n baasje. Leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak je maar geen zorgen, het is geen Skip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het filmpje met de stoelen is hylarisch! Scheelt een hoop pijnlijke ruggen door het sjouwen en het is goedkoper, want je hoeft niet naar de fysiotherapeut.

    Ik had weer een tijdje niet gekeken, Astrid, maar ik zie dat je er nog steeds veel werk van maakt. Die van "hoe gelukkig bent u" is heel leerzaam. Maar hoe zit het nu met W. die juist door hard werken gelukkig wordt? Als hij niet kan werken is hij diep ongelukkig! Zou hij het daarom helemaal niet erg vinden dat hij nog moet werken voor de kost???

    Nou ja, ik hoop dat hij, ondanks alles, toch gelukkig is!!!!

    je oude, wijze uil!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Uiltje, uitgefladderd bij onze oosterburen?
    Geluk is een vreemd ding. De één vindt het in kleine dingen en kruipt meer naar binnen, de ander kan niet zonder veel buitenkant. Vrienden, hobby's, werkwerkwerk. Bij W. is het misschien meer kip en ei: is hij gelukkig omdat hij veel werkt of kan hij veel werken omdat hij gelukkig is?
    En waar nestelt het uiltje zich ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Nederland Leest Grote Letters

Onlangs werd de titel voor de campagne Nederland Leest 2009 bekend gemaakt: Oeroeg van Hella Haasse. Vanaf eind oktober staan alle bibliotheken weer vol met die bekende pocketuitgave van deze debut-roman uit 1948. En iedereen denkt al na over activiteiten bij het thema, om weer zoveel mogelijk mensen in de bibliotheek en aan het lezen te krijgen. Want dat is toch het doel van deze campagne: heel Nederland leest hetzelfde boek en praat erover of doet er iets mee. Heel Nederland? Dus ook de mensen die - om welke reden dan ook - onze taal niet zo machtig zijn? Jazeker! Want vorig jaar konden bibliotheken ook een aantal exemplaren bestellen van een vereenvoudigde uitgave . Kortere zinnen, makkelijker woorden, grotere letter, eenvoudiger leesbaar. Mulisch voor beginners, zeg maar. Heel prettig voor die doelgroep laaggeletterden, die we zo graag met het lezen willen helpen. Maar hoe zit het dan met die ouderen, of slechtzienden, die afhankelijk zijn van onze collectie Groot Letterboeken ?