Doorgaan naar hoofdcontent

Bibliotheek van de toekomst

Vandaag was het eindelijk zover; alle cursisten hebben hun 23dingen-certificaat ontvangen. Proficiat!

Zelfs de groepsevaluatie heeft de gemoederen nog aardig ge-roerd. Hoe nu verder? Wat gaan we wel en niet inzetten om de digitale bibliotheek vorm te geven? Zoeken wij de (nieuwe) klanten op of proberen we ze naar ons toe te halen?

Grappig om te zien hoe iedereen de kansen van web 2.0 op een andere manier voor zich ziet. Maar ook wel lastig. Welke keus is de beste? En waarom niet alles proberen? Gewoon doen, dat was voor mij een belangrijke les. En dan zien wat het oplevert.

Dát het bibliotheekwerk een facelift nodig heeft, staat gelukkig niet ter discussie. Wel gaat het nu alleen nog maar over die digitale diensten. Liggen er ook kansen voor onze core bussines? Zeker en vast!


Reacties

Populaire scribble

Kleur bekennen

De vakantie is nu echt voorbij. Ik kan alweer twee schooldagen en één werkweek afvinken. Voor me ligt een seizoen dat is opgedeeld in 240 blokjes met lessen, supervisie en tentamens, met zinvolle maar pittige stageopdrachten, met werken als zingevingsvrijwilliger en met een eindscriptie waarvoor het onderwerp zich hopelijk nog aandient. Oh ja, en dan zijn er nog evenveel (en meer) blokjes gevuld met m'n baan én blokjes voor noodzakelijke Zielentijd . Tijd voor verwerken, leeglopen, kauwen en herkauwen, ordenen en herordenen, evalueren en loslaten. Lege blokjes dus.  Ik wist op dag 1: dit wordt een vol jaar. Overzichtelijk, er is een kop en een start, maar vol. Ik weet na dag 2: dit wordt een intens jaar. Al bij het eerste thema waarop we mogen reflecteren wordt er iets in mij dieper aangeraakt dan tot nu toe: geven en ontvangen. Als we vervolgens elkaar geestelijk gaan begeleiden, blijkt hoe krachtig en intiem het is als er een onvoorwaardelijke ruimte wordt geboden aan jouw verhaa