Doorgaan naar hoofdcontent

Jongeren twitteren niet en meer mediawijsheid


Gister verscheen een leuk artikel op Frankwatching. Over hoe een rapportje van een Engelse 15-jarige jongen bijna wereldnieuws werd. Vanwege de opzienbarende conclusies:

Zijn vrienden kopen geen kranten, ze lezen hoogstens af en toe een gratis krant, ze kijken maar weinig tv, behalve als er voetbal is, dan kijken ze opeens wel. Facebook is heel populair, voor films en muziek wordt ook niet betaald, reclames zijn irritant en niemand twittert. Twitteren is te duur.

Pardon?

Oké, het artikel gaat dus verder over wat er gebeurt als een analist non-nieuws promoveert tot iets vermeend opzienbarends en als journalisten gaan schrijven over onderwerpen waar ze van weg moeten blijven.

Mediawijsheid in het kwadraat.

Reacties

  1. Ik geef toe ik twitter niet, maar hoezo te duur? Moet je voor Twitter dan betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, twitter is gratis. Ook zoiets. Maar als je via je mobiel twittert, wat wel veel gebeurt, dan kost het natuurlijk wel wat. Dan is een smsje waarschijnlijk goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat krijg je als journalisten de deur niet meer uitkomen. Het proberen waard overigens om een fakebericht te tweeten dat een sneeuwbaleffect veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige vreselijke foto! Waar heb je die gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @eazy: zo is het. Ik wacht met spanning op je faketweet, je verzint vast wel wat!

    @schrijver: de foto heb ik slecht gejat uit het oorspronkelijke artikel. Klik maar op de link.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bedoel je met 'slecht gejat'? Dat je het niet vermeldde? Maar wie doorklikt ziet het toch? Ik was nog niet aan doorklikken toegekomen. Ik Moet zeggen dat ik het stukje (op Frankwatching) niet helemaal begrijp, maar de foto maakt alles goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @schrijver: Het gaat er vooral over dat sommige 'professionals' zomaar iets verwerken tot nieuws, zonder zich af te vragen of het ook werkelijk nieuws, laat staan waar, is. Fijn dat de foto je bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire scribble

Net als in de film

Iemand zei laatst: "Wat hebben jullie toch een leuk team in Overijssel". Dat klopt. We hebben leuke mensen en die doen leuke dingen. Eén van die dingen is onlangs gestart. We realiseren ons namelijk dat er - na een explosie van 23dingencursussen - nog niet echt veel is gedaan met de energie die daarbij is vrijgekomen. Dus dat gaan we oppakken: het vervolg op 23dingen. Onze captain-of-leuke-dingen heeft een Alles-is-liefde-crew samengesteld en legt uit dat we niet trots en bevooroordeeld moeten zijn, maar dat we de juiste keuzes moeten maken. Keuzes met het hart. Beginnend met de vraag: wat is eigenlijk het probleem. Om ons een handje te helpen noemt hij vier probleemgebieden. Onze klanten, want die laten zich maar moeilijk bereiken Onze collega's, want die zijn weer een beetje ingedut Onze bazen, want die moeten ons meer tijd, geld en aandacht geven Wijzelf, want we durven, kunnen of willen die volgende stap nog niet te zetten Of we hier alvast even op willen reageren....